Hoe kom je hoger in Google

Hoe kom je hoger in Google

Hoger in Google komen? Verschillende tips om dit zelf te realiseren

We weten allemaal dat een bedrijf of een onderneming runnen niet zomaar vanzelf gaat en jij daar heel wat voor moet doen. Het stukje marketing is iets waar best veel tijd in gaat zitten maar wat wel ontzettend van belang is om goed op orde te hebben. Wanneer je dit eenmaal goed hebt lopen gaat dit eigenlijk vanzelf maar hoe kom je nu eigenlijk hoger in Google? Wij geven jou een aantal tips waar je vast en zeker wat aan gaat hebben zodat jij straks nog hoger in Google te vinden bent.

Doe uitgebreid onderzoek naar zoekwoorden om hoger in Google te komen

Om je doelgroep te kunnen bereiken is het verstandig om een uitgebreid onderzoek te doen naar welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt in Google. Nu stel je jezelf misschien de vraag hoe je dan aan die zoekwoorden komt. Daarvoor moet jij je gaan verplaatsen in de schoenen van de klant. Wat zouden jouw klanten intoetsen op Google om meer te weten te komen over het product wat ze willen kopen of over de dienst die ze bij iemand af willen nemen.

Je kunt ook even kijken op de website van je concurrenten om daar te bekijken welke zoekwoorden hun gebruiken. Kijk ook even naar de suggesties die door Google zelf gegeven worden wanneer je gaat zoeken naar een bepaalde dienst of een bepaald product. Hier kun je ook al veel informatie uithalen waar ernaar gezocht wordt door de doelgroep. Jij kunt daar dan weer heel slim op inspelen op jouw eigen pagina.

Je kunt je voorstellen dat wanneer je een pagina hebt die over make-up gaat dat die niet gauw bezocht zal worden door mannen. Jouw doelgroep is dus vrouwen want die dragen vaak make-up. Natuurlijk zijn daar uitzonderingen in maar laten we het even makkelijk houden.

Je gaat je nu bedenken waar vrouwen op zoeken als ze op zoek zijn naar make-up. Een van de woorden die ze dan waarschijnlijk veel zullen gebruiken zijn de woorden “goedkope make-up”. Dit omdat we met zijn allen eigenlijk daar gewoon niet te veel geld aan uit willen geven. Jij gaat er dan dus voor zorgen dat deze woorden met regelmaat terugkomen op jouw site. Bij voorkeur in een stukje tekst wat je erover hebt geschreven maar ook in de artikelnaam zelf.

Vind de zoekwoorden in Google Search Console

Om de vindbaarheid van website te verbeteren is er Google Search Console in het leven geroepen. Dit is een dienst van Google die geheel gratis is. Heb jij een website? Dan moet je deze echt gaan gebruiken. Het zal je echt alleen maar voordelen opleveren.

Google Search Console zorgt ervoor dat je meer inzicht krijgt in de prestaties die jouw website heeft bij de zoekmachine. Tevens helpt dit ook om eventuele problemen met je website op te lossen. Het gebruiken van Google Search Console is niet heel erg moeilijk.

Je gaat naar de Google Search Console. Wanneer je daar bent klik je even op Property toevoegen. Je krijgt nu de vraag om het juiste domein in te vullen. Houd er erg in dat je hierin geen tikfouten maakt! Wanneer je dit hebt gedaan wordt jou gevraagd om te verifiëren of dat jij wel de eigenaar bent van de website. Dit kan op drie manieren. De eerste manier is door middel van het toevoegen van een HTML-tag. De tweede manier is door middel van Google Analytics verificatie en de derde manier is door middel van Google Tag Manager verificatie. De laatste manier werkt bijna hetzelfde als Google Analytics verificatie.

Wanneer je dit allemaal hebt gedaan ga je naar het prestatie dashboard. Hier vind je heel veel informatie op over de pagina’s, de zoektermen en de kliks die jouw pagina heeft gehad. In het dashboard vind je vier statistieken te weten; De klikken, De vertoningen, de CTR en de gemiddelde positie.

In het tweede onderdeel wat er is op het prestatie dashboard vind je een aantal tabbladen waarin de net genoemde vier statistieken verwerkt zijn. Er zijn twee tabbladen die erg belangrijk zijn. Dit zijn het tabblad met de naam Zoekopdrachten en het tabblad met de naam Pagina’s. Je kunt nu zien hoeveel klikken een pagina krijgt of hoeveel klikken een zoekopdracht krijgt. Je kunt hier dan op inspelen.

Je merkt wel dat Google dus best wel veel prijsgeeft aan je wanneer je bezig bent met Google Search Console en jij daar dus zeker handig op in kunt spelen. Het neemt misschien dan wel even wat tijd in beslag en we weten allemaal dat tijd ook geld is. Maar als je daarna merkt dat het aantal unieke bezoekers aan jouw website omhooggaat en daarmee waarschijnlijk ook het aantal bestellingen en klanten dan kan je daar alleen maar heel gelukkig van worden.

Je richten op gebruikerservaring en content onderwerpen

Het richten op gebruikerservaring en content onderwerpen klinkt moeilijker dan dat het daadwerkelijk is. Eigenlijk betekent dit gewoon dat je zelf even heel kritisch naar jouw eigen product gaat kijken en dus ook naar jouw website. Wat zijn de dingen die je als klant zelf zou missen en welke informatie zou jij heel graag terug willen zien? Wanneer je hier al antwoorden op kunt geven dan kan je eigenlijk niet meer dan daar verandering in brengen. Onthoud dat wanneer jij al vragen hebt je er wel vanuit kunt gaan dat een potentiële klant die zeker zal hebben!

Het richten op je content wil ook zeggen dat jij ervoor gaat zorgen dat je de juiste doelgroep aantrekt. Je moet er ook voor gaan zorgen dat de bezoekers van jouw website zin hebben om weer een keer te komen kijken op jouw site omdat er speciale of bijzondere dingen opstaan. Blijft de website lang hetzelfde of te rommelig dan komt een bezoeker niet snel terug en zal dus ook jouw product niet beter gaan verkopen terwijl jij dit natuurlijk wel heel graag wilt.

Zorg voor sterke SEO-teksten

Het hebben van goede en sterke SEO-teksten is echt een must! Vind je het zelf moeilijk om deze te schrijven dan kan je daar altijd een marketingbureau voor inschakelen. Hun zijn hier bekend mee en weten als geen ander wat jij nodig hebt op jouw pagina om een sterke SEO-tekst er neer te zetten. Ja, het kost misschien wat, maar eenmaal de tekst binnen en geplaatst op jouw website dan gaat dit ook zeer zeker ervoor zorgen dat jouw bedrijf of onderneming beter gevonden gaat worden en je dus ook meer klanten gaat krijgen.

SEO-teksten zijn echt ontzettend van belang omdat deze er ook voor zorgen dat er termen of bepaalde woorden in voorkomen die door de bezoekers ingetoetst worden op Google. Zo heeft iedereen zijn of haar eigen vakgebied. Jij bent goed in het verkopen van producten en een SEO-teksten schrijver of schrijfster is goed in het schrijven van goede teksten met als doel dat de verkoop van jouw aangeboden producten of het afnemen van de door jou aangeboden diensten omhooggaat. Een win-win situatie vind je ook niet?

De titels van je pagina’s optimaliseren

Soms zijn de titels die gegeven worden aan pagina’s helemaal niet logisch of gewoon veel te lang. Hierdoor zijn ze dan niet goed terug te vinden in Google. Het is belangrijk om deze titels dan te optimaliseren. Met een korte pakkende tekst bereik je vaak veel meer dan met een ellenlang verhaal.

Het bouncepercentage van je pagina verlagen

We kunnen je nu natuurlijk helemaal uit gaan leggen wat je eraan kunt doen om het bouncepercentage op je pagina te verlagen maar laten we jou eerst eens gaan vertellen wat het bouncepercentage nu eigenlijk is.

Het wordt een bounce genoemd op het moment dat een bezoeker op jouw pagina komt maar daar eigenlijk verder helemaal geen enkele actie op ondernomen heeft. Dit is natuurlijk heel erg jammer wanneer dit gebeurt want je wilt actie! Je wilt er dus nu wat aan gaan doen om die bounce te voorkomen! We gaan dus het bouncepercentage verlagen!

In eerste instantie denk je er misschien aan dat jij ervoor moet zorgen dat je meer bezoekers krijgt op je pagina zodat het bouncepercentage naar beneden gaat. Vanzelfsprekend is het goed om meer bezoekers op je pagina te krijgen maar wanneer die dan ook geen actie ondernemen heb je nog steeds je doel niet bereikt. Je moet er dus wat aan gaan doen dat je bezoekers ook door gaan klikken op jouw pagina om zo de rest te kunnen bekijken.

Om ervoor te zorgen dat de bezoekers langer blijven hangen maar vooral ook door gaan klikken naar andere pagina’s van jouw website moet je er dus voor zorgen dat jouw website aantrekkelijk genoeg is voor de klant maar, en dat is misschien nog wel veel belangrijker, dat jouw website ook gebruiksvriendelijk is. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld jouw website via een smartphone bezoekt maar jouw website daarvoor eigenlijk helemaal niet geschikt is gaat de bezoeker weg. En een bezoeker die eenmaal jouw site heeft verlaten, zie die maar eens terug te krijgen!

Een ander onderdeel wat helpt om het bouncepercentage te verlagen is ervoor te zorgen dat er goede content op jouw site geplaatst is en wordt. Stel dat jij informatie op jouw site hebt staan die helemaal niet klopt en de klant komt erachter dan is dit een reden om jouw site een negatieve review te geven voor de klant en ook hiervoor geldt weer, zie die maar eens om te buigen naar positief!

Maak gebruik van een Call to action. Letterlijk vertaald is dit “een oproep om actie te ondernemen”. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door de bezoeker te vragen om jouw pagina op facebook een like te geven of jou te volgen via andere social mediakanalen zoals Instagram of TikTok.

Over het algemeen kijken bezoekers van een site liever naar een video dan dat ze een heel stuk moeten gaan lezen. Zorg er dus voor dat er leuke en informatieve video’s op jouw website staan. Dit maakt het voor een klant vele malen aantrekkelijker!

Natuurlijk wil je dat de bezoeker alles kan vinden op jouw website waar hij of zij naar op zoek is. Zorg ervoor dat je een goed werkende zoekfunctie op je website hebt staan.

De gemiddelde sessieduur en bezoektijd verhogen om hoger in Google te komen

Je hebt een ontzettend mooie website gemaakt of laten maken maar je hebt gezien dat de mensen die erop komen ook weer heel snel weg zijn. Eigenlijk ben je daarin best wel een beetje teleurgesteld. Dan wordt het nu zaak om ervoor te gaan zorgen dat klanten blijven hangen op jouw site zodat de gemiddelde sessieduur hoger gaat worden, maar hoe krijg je dat nu voor elkaar?

Je kunt de gemiddelde sessieduur verhogen door er informatie op te zetten die voor de bezoeker belangrijk of interessant is. Dit kun je onder andere doen door middel van het gebruiken van videomateriaal.

Stel je hebt een webshop waarin jij sneakers aanbiedt die door jou met de hand beschilderd zijn. Dan is het vaak voor de koper heel interessant om te zien hoe jij dit doet en wat er allemaal aan vooraf gaat voordat de klant deze sneakers binnen heeft. Je kunt dan een filmpje plaatsen waarin jij aan het werk bent om de sneakers te beschilderen. Dit zorgt ervoor dat de klant meer over jouw bedrijf te weten komt en zorgt er ook voor dat jouw pagina een langere sessieduur heeft!

Bekijk je “Above the fold” content

Laten we jou eerst even uitleggen wat er bedoeld wordt met de term “Above the fold” zodat je weet waar we het over hebben. We doen dit aan de hand van een simpel voorbeeld. Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar een krant dan weten we allemaal dat deze negen van de tien keer gevouwen wordt gegeven. De eerste oogopslag is dus vaak de voorpagina van de krant en daarvan dan het bovenste gedeelte. Dit gedeelte noemen we dan dus “Above the fold”.

Voor een website is dit ook zo. Hetgeen wat men ziet wanneer ze jouw site bezoeken zonder dat ze hoeven te scrollen is de “Above the fold” content. Dit is het belangrijkste deel van jouw site. Hierop moet eigenlijk al duidelijk zijn wat jij te bieden hebt. Soms is dit deel niet heel erg groot dus je zult moeten zorgen voor een korte maar pakkende tekst die echt meteen in het oog springt bij de bezoekers van jouw website. Wanneer je dit voor elkaar hebt zorgt dit voor meer bezoekers omdat men jouw site gaan aanbevelen en we weten allemaal dat mond- op mondreclame eigenlijk de beste reclame is die jij je maar kunt wensen.

Het aantal bezochte pagina’s per sessie verhogen

Je hebt een hele site gebouwd of laten bouwen en toch zie je in de statistieken dat de meeste bezoekers van jouw website blijven hangen op een bepaalde pagina. Waar heb je dan die andere pagina’s allemaal voor laten maken vraag je jezelf dan af.

Daar wil je dus verandering in brengen. Maak de pagina’s uitnodigend genoeg voor de klant om door te willen klikken. Creëer bijvoorbeeld een aparte actie pagina of een pagina waarop je het product heel uitvoerig beschrijft en waar de klant dus echt alle informatie kan vinden die jij je maar kunt bedenken.

Op die manier zorg je ervoor dat het aantal bezochte pagina’s per sessie verhoogd zal worden. Dit zorgt er weer voor dat je ook weer hoger in Google komt. Je ziet dus nu wel dat eigenlijk alles wat er te doen is op jouw pagina met elkaar in verband staat.

Links toevoegen aan je pagina

Het toevoegen van links aan jouw pagina is altijd goed maar zorg er wel voor dat je links toevoegt die iets te maken hebben met jouw eigen pagina. Heb jij bijvoorbeeld een pagina over uiterlijke verzorging, dan ga je daar geen links opzetten die met het maken van een vijver te maken hebben. Probeer in je eigen branche te blijven. Natuurlijk is het fijn als anderen jouw pagina willen linken maar je moet voor jezelf ook wel de keuze gaan maken of dat je bij jouw doelgroep wilt blijven waar dan ook vermoedelijk wel weer nieuwe klanten uit gaan komen of dat jij gewoon alleen maar gaat voor het aantal hits en bezoekers van jouw pagina?

Uiteindelijk leveren die hits je in eerste instantie niets op wanneer de bezoeker niet op zoek is naar jouw product. Soms kan het wel een verrassend effect geven en komen er op die manier ook bezoekers op jouw pagina die wel degelijk interesse hebben in jouw product, maar dat percentage zal vrij laag zijn. Kijk dus goed waar jij voor jezelf de focus op wil hebben.

Bij concurrenten spieken

Het klinkt misschien heel raar om dit te doen maar juist doordat je gaat kijken wat je concurrenten doen kan jij daar heel veel profijt uithalen. Je wilt natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als dat zij zijn. Je moet je juist gaan onderscheiden door net even anders te zijn dan anderen. Klanten hebben graag producten die je niet bij de winkel om de hoek kunt krijgen want dan lopen ze, indien ze dit kunnen, het liefste daar naartoe. Zorg dat jij diensten aanbiedt of producten aan kunt bieden die jou speciaal maken en ervoor zorgen dat de klant de volgende keer weer bij jou wil bestellen.

Doordat jij net dat ene speciale artikel hebt voor die gigantisch aantrekkelijke prijs, zal de klant terugkeren en het zelfs verder gaan vertellen waar ze dat artikel vandaan hebben. Zorg er ook voor dat jouw service goed is want een goede service willen we natuurlijk allemaal! Onder service wordt bijvoorbeeld ook het verpakken van je producten verstaan. Zorg ervoor dat ook dit allemaal in orde is en indien het mogelijk is geef dan je klant een kleine attentie als bedankje voor hun aankoop bij jou. Zij zullen dit zeer zeker enorm weten te waarderen. Klanten zijn namelijk gek op kleine attenties.

Het verbeteren van de websitetechniek

Het is belangrijk dat jouw website goed bezocht kan worden. Dit kan alleen maar wanneer je een site hebt die niet elke keer een foutmelding geeft of vast gaat lopen. Een website die met regelmaat vastloopt die wordt door de potentiële klant al gauw weg geklikt met als gevolg dat ze verder gaan zoeken en dus bij een concurrent terecht komen.

Controleer zelf je website met regelmaat of dat alles nog klopt en of dat het allemaal nog goed werkt. Je kunt dit ook eens vragen aan vrienden of kennissen of ze dit willen doen. Hun zien of merken vaak andere dingen dan dat jij in eerste instantie opmerkt. Het is soms goed om dingen door andere ogen te zien. Dit helpt jou alleen maar weer om beter te worden.

Zorgen voor een mobielvriendelijke website

Zorg ervoor dat je een website hebt die niet alleen goed te bezoeken is met een computer of laptop maar ook heel goed te bezoeken is bij het gebruik van een smartphone of een tablet. Het komt wel eens voor dat dit niet zo is. De bezoekers die haken al snel af als ze via hun mobiel naar jouw site toe gaan en hij is niet overzichtelijk of gebruiksvriendelijk. Jij moet er dus voor gaan zorgen dat jouw site ook dan duidelijk overkomt. Dit verhoogt het percentage aan bezoekers.

In een natuurlijk tempo links opbouwen

Je kunt er natuurlijk in 1 keer heel veel links op gaan zetten maar dit is niet altijd slim om te doen. Je kunt dit dan beter verdelen over een aantal dagen. Zo verandert er elke keer wat aan je website. Dit houdt de klanten nieuwsgierig. Je krijgt dan meer bezoekers en door de nieuwsgierigheid van de klanten heb je een grote kans dat de verkopen of het inhuren van jouw diensten ook omhooggaan.

Zolang er “beweging” is op jouw website zorgt dit ervoor dat jouw website in trek blijft bij je klanten. Klanten zijn er dol op wanneer ze op een website terechtkomen en ze zien dat er weer wat nieuws is bijgekomen of dat er nieuwe informatie op geplaatst is.

Dit geldt ook wanneer jij bijvoorbeeld diensten aanbiedt. We nemen even als voorbeeld een nagelstyliste. Die kan heel leuk een prijslijst op haar website neerzetten en wat foto’s van de nagels die zij heeft gedaan bij haar klanten. Dit zal zeker iets zijn waar de bezoeker van jouw website naar zal gaan kijken. Maar wat nog veel leuker is om te laten zien is de certificaten die jij op jouw vakgebied kunt halen. Wanneer jij dit ook op jouw site zou gaan plaatsen gaat er bij hen een lichtje branden en merken ze direct dat jij serieus met jouw vak aan de slag bent.

Zorg voor teksten die ertoe doen

Zorg ervoor dat de tekst die jij op je website hebt staan ook echt een tekst is die er wat toe doet. Teksten die weinig informatie bevatten of er niet toedoen zullen door de bezoekers niet worden gelezen. Schrijf over belangrijke en relevante dingen. Dat is wat de klant graag wil.

Zorg er ook voor dat de teksten prettig leesbaar zijn. Dat wil zeggen dat de tekst op zich niet te lang moet zijn. Ook de zinnen die je maakt moeten niet te lang zijn want dat leest niet prettig weg. Zorg ervoor dat je teksten zo tussen de 300 en de 350 woorden bevatten en je een zoekwoorddichtheid hebt van een paar procent.

Geef je foto’s de juiste naam

Plaats jij foto’s op je website? Zorg er dan voor dat deze de goede naam hebben! Mensen die op Google zoeken willen ook nog wel eens op afbeeldingen alleen zoeken. Als dan dat zoekwoord wat hun gebruiken toevallig zit in de naam van jouw foto dan komt deze dus hoger in Google en zal de bezoeker er eerder op klikken omdat je hoger in Google zoekmachine staat.

Zorg er dus goed voor dat alle foto’s een goede en pakkende naam hebben die echt past bij jouw website. Behalve dat dit een stukje marketing is verhoogd het ook de vindbaarheid binnen de zoekmachines waardoor jij weer extra bezoekers op je website kunt verwachten die misschien wel van jouw dienstenaanbod of productaanbod gebruik gaan maken. Dit is toch wat we allemaal willen wanneer we een eigen onderneming hebben en daar ontzettend veel tijd aan besteden om deze tot een succes te brengen en behouden?

Maak gebruik van Ubersuggest

Wij zien je bijna denken. Ubersuggest? Kunnen we dat eten? Je hebt namelijk op dit moment echt nog geen idee wat dat is. Gelukkig zijn wij er en gaan wij het je uitleggen.

Ubersuggest is niets meer of minder dan een gratis tool die ingezet wordt als SEO. Met deze tool word jij geholpen om de juiste zoekwoorden met daarbij de suggestie te vinden die erbij past. Dit gebeurt door gebruik te maken van de zoekfunctie die er is in Google.

Ubersuggest geeft je onder andere aan wat voor een zoekwoord er vaak nog meer gebruikt wordt door de mensen die ergens naar opzoek zijn. Ubersuggest zorgt ervoor dat jij niet meer alles handmatig moet gaan onderzoeken maar dat jij daarvoor in de plaats eigenlijk meteen de beschikking hebt over relevante zoekwoorden die je kunt gebruiken om de content van jouw website te kunnen optimaliseren.

Het fijne en mooie van Ubersuggest is dat het een tool is die je gewoon gratis kunt gebruiken. Dus behalve dat het je wat tijd kost ben je er verder niets aan kwijt en heb je na het gebruik van deze tool wel een aantal handvatten die je kunt gebruiken op je website om zo hoger in Google te komen.

Een ander groot voordeel bij het gebruiken van Ubersuggest is dat je meteen allerhande statistieken hebt die je bij kunt houden. Zo houd jij je website nog beter in de gaten en kan je er handig op inspringen wanneer je ziet dat bepaalde pagina’s minder goed lopen of wanneer jouw doelgroep andere zoekwoorden gaat gebruiken.

Ubersuggest heeft ook nog een aantal andere functies. Het heeft onder andere een “domain score” en een “social shares score”. Met de social shares laten ze jou zien hoe vaak jouw website gedeeld wordt via social media. Ook dit stukje draagt er weer aan bij dat jij een hoger in Google komt en dus ook een hogere vindbaarheid hebt.

Je domain score geeft je een overzicht wat betreft het aantal aan inbound links in je website. Hoe meer waardevol deze links zijn, hoe hoger in Google komt.

Het gebruiken van Ubersuggest is totaal niet moeilijk. Wanneer je gebruik maakt van de zogenaamde “longtail zoekwoorden” kan je per direct starten met jouw website content te optimaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een supergoed sleutelwoord waarna je uiteindelijk zult gaan eindigen met heel veel suggesties op dat zoekwoord die waardevol voor jouw website zullen zijn. Je kunt daarna de suggesties die opgegeven zijn door Ubersuggest heel eenvoudig selecteren.

Dit selecteren kun je doen op belangrijke kenmerken die te maken hebben met jouw bedrijf. Door het gebruiken van de longtail zoekwoorden krijg je ook nog andere zoekwoorden als suggestie die nog niet of amper gebruikt zijn door de concurrentie. Op deze manier kan je op een eenvoudige manier scoren in de zoekmachines die men gebruikt.

We kunnen wel de conclusie trekken dat je door het gebruiken van Ubersuggest echt wel een hele goede toevoeging in handen hebt als we het hebben over online marketing. Het wordt namelijk steeds moeilijker om de juiste zoekwoorden te vinden die passen bij jouw niche. Door het gebruiken van Ubersuggest word jij al een eind in de juiste richting geduwd. Je krijgt met deze tool ontzettend veel informatie te weten die je normaal niet eens zou kunnen vinden.

Ubersuggest is ook nog eens heel erg gebruiksvriendelijk. Dit zorgt ervoor dat je niet eens echt technische kennis hoeft te hebben om aan de slag te kunnen gaan met deze fantastische en super gebruiksvriendelijke tool. Je zult zien dat wanneer jij ervan gebruik hebt gemaakt en je eenmaal weet waar je op moet letten het voor jou ook steeds gemakkelijker gaat worden om jouw website te optimaliseren en bij te houden.

hoger in google

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *