Uitleg voorbeeld.

Linkbuilding voorbeeld

Ben jij actief in de wereld van online marketing? Dan is het natuurlijk van belang dat je veel verkeer op jouw website krijgt. Door meer verkeer op jouw website te krijgen, kun je meer omzet gaan draaien voor jouw bedrijf. Wanneer dit iets is waar je geïnteresseerd in bent, is het belangrijk om te gaan kijken naar dingen die jij kunt ondernemen om jouw website te beteren. Hierbij is het belangrijk de Google ranking in gedachten te houden. Het hebben van een goede opgebouwde linkbuilding is belangrijk en speelt in de Google ranking ook een grote rol. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO die je moet volgen om ervoor te zorgen dat je beter gaat scoren in de zoekmachines waaronder dus Google. Je wil, om gebruik te maken van linkbuilding, echter wel een voorbeeld van linkbuilding hebben. Je moet weten welk onderdeel van linkbuilding jij wanneer moet gebruiken. Om je hier een goed beeld van te geven zullen we stilstaan bij het begrip linkbuilding. Met de hoop dat, zodra jij dit gelezen hebt, je beter kunt begrijpen wat linkbuilding precies inhoudt. Mocht je meer informatie willen over linkbuilding en hoe het toegepast moet worden, kun je altijd op YouTube op zoek gaan naar een video met uitleg en een demonstratie. Op die manier kan jij op jouw eigen tempo leren over dit onderwerp en toch veel informatie te weten krijgen.

Alvast even kort gezegd, linkbuilding is het gebruiken van links om mensen naar jouw website of die van een ander door te sturen. Door die methode toe te passen kun je meer bezoekers op jouw website krijgen waardoor jouw omzet zou kunnen stijgen. Het gebruiken van linkbuilding is erg belangrijk en het is dan ook van groot belang dat je weet hoe het allemaal in elkaar zit.

 

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is  een methode die gebruikt wordt om bezoekers door te sturen naar een andere pagina of website, door gebruik te maken van links. Binnen deze links heb je drie verschillende soorten, deze werken allemaal anders en zullen jou dus ook verschillende resultaten bieden. Je moet dus goed onderzoeken welke links gebruikt worden voor wat, en wanneer je ze het beste kunt toepassen. Zodra je dit weet ben je al een heel eind.

Zo heb je interne links. Interne links zijn links die de bezoeker op jouw site vindt. Deze link stuurt hen dan door naar een ander onderdeel wat ook binnen jouw website valt. Dit is vooral belangrijk voor de Googlebots, die verzamelen informatie van jouw website om jou een plek te kunnen geven in de Google zoekresultaten.

Ook heb je externe links. De externe links werken wederom vanuit jouw eigen website. Alleen sturen externe links de bezoeker naar een andere site, in plaats van een pagina binnen jouw eigen site. Externe links gebruik je vaak als je de bezoeker wilt doorverwijzen naar andere informatie die zij wellicht nodig hebben. De links kunnen informatie bevatten die nodig is om de bezoeker een klant te maken, bijvoorbeeld meer informatie over een onderwerp of product op de website. Het is overigens wel essentieel dat je vanuit jouw website niet verwijst naar een website van de concurrent. Wanneer je dat doet kun je sneller bezoekers en dus potentiële klanten verliezen, en dat wil je niet hebben. Vooral niet aan één van jouw directe concurrenten.

Iets wat bij alle bovenstaande links handig van pas komt is een anchor. Anchors zorgen ervoor dat zowel Google als de bezoeker kunnen zien wat de context van de link is, en wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken. Het gebruiken van een anchor helpt ook met het bepalen van de relevantie tussen de content, de link en jouw website. Wanneer jouw website geen relevante informatie bevat, werkt de website niet zoals deze zou moeten en zul je minder bezoekers op jouw site ontvangen. Het gebruiken van een anchor is ook van belang bij Google, zo heb je weer een kans om hogerop te komen in de ranking.

 

Backlinks

We hebben dan nog één link over, dit is de belangrijkste link voor bedrijven als het aankomt bij de online marketing. Dit zijn de backlinks, deze zorgen ervoor dat er naar jouw website gelinkt kan worden, vanuit een externe website. Het plaatsen van deze link op zo veel mogelijk websites is dus erg belangrijk. Je kunt dit beginnen door opzoek te gaan naar andere sites die relevant zijn aan jouw website. Als je dan de goede websites hebt gevonden, en deze hebben een gelijke doelgroep, kun jij ook jouw doelgroep makkelijker bereiken. Ook is het belangrijk dat je kijkt naar de content die je wil maken voor deze websites en doelgroepen. Dit kan dan bijvoorbeeld een leuke maar wel relevante blog zijn. Op die manier kun je schrijven over één van de producten of diensten die jij aanbiedt, en het zoekwoord gebruiken in de link zelf.

Door middel van een hyperlink kun je de twee aan elkaar koppelen. Het is daarentegen wel belangrijk dat zowel de content als de link van hoge kwaliteit zijn, en ook aan elkaar gerelateerd zijn. Dit zorgt ervoor dat Google kan zien wat waardevolle informatie is die goed gebruikt kan worden, en wat daar buiten de boot valt. Door veel goed bruikbare informatie op jouw website te hebben staan, kun jij een hoge plek in de Google ranking krijgen.

Wees op de hoogte van alles wat je rondom de links en met de links kunt bereiken. Ga bijvoorbeeld in zee met een ander bedrijf en gebruik backlinks om naar elkaar te verwijzen maar ook voor zelfpromotie op de website van de ander. Mochten beide websites dezelfde doelgroep hebben, werkt dit voor beide goed uit. Zorg er dan wel voor dat het geen concurrent van jou is. Zodra het bedrijf waarmee je een samenwerking aangaat een directe concurrent van jou is, gaan klanten een keuze moeten maken. Die keuze kan dus zijn dat ze het product wat jullie beiden aanbieden, bij jouw concurrent gaan aanschaffen, dan verlies je alleen op de samenwerking.

 

Linkbuilding uitbesteden

Mocht je erin geïnteresseerd zijn, kun je kijken of jij de linkbuilding zelf wilt doen of dat je het iemand anders wil laten doen. Dit is een belangrijke keuze die je zelf moet maken. Zo kun je kijken of je zelf genoeg ervaring hebt op dit gebied om het zelf te kunnen doen. Het is belangrijk dat je al wel enige ervaring hebt met linkbuilding en dat je weet wat het inhoudt. Mocht dit niet het geval zijn, bestaat er een kans dat de linkbuilding volledig verkeerd gaat. Omdat de linkbuilding zo’n groot onderdeel is van de marketing die jouw bedrijf doet, mag het dus niet fout gaan. Gaat het wel fout bestaat de kans dat je bezoekers verliest, omdat de SEO nu niet meer klopt of iets dergelijks.

Als je zelf liever jouw moeite ergens anders in wilt steken, kun je er voor kiezen om de linkbuilding uit te besteden. Je kunt online veel verschillende marketing bureaus vinden die jou op dit gebied goed van dienst kunnen zijn. Deze kun je met elkaar vergelijken en zo kun je op die manier kijken welk bedrijf het beste bij jou en jouw bedrijf past. Je kunt de bedrijven vergelijken op basis van de prijs, maar je kunt ook kijken naar de verschillende services die zij bieden en de kwaliteit van het bedrijf en de content die zij leveren.

Het is belangrijk dat de samenwerking goed verloopt voor beide partijen. Vandaar dat communicatie een belangrijk onderdeel is in deze samenwerking en je dus ook veel met elkaar moet overleggen. Zo neem je geen onnodige risico’s en weet het bedrijf precies hoe jij de opdracht het liefst uitgevoerd wil hebben. Het bedrijf weet dan ook direct wat hen te wachten staat en waar zij zich de komende tijd mee bezig gaan houden. Uiteindelijk is het voor beide bedrijven dus een uitkomst om goed te communiceren. Een, over het algemeen goede, samenwerking is dan ook voor beide bedrijven fijn en dan gaat alles op rolletjes. Door gebruik te maken van iemand anders hun diensten, weet jij zeker dat de linkbuilding goed gaat, en hier haal jij met jouw bedrijf veel profijt uit. Mocht je het budget ervoor hebben en dus de diensten kunnen veroorloven, is het zeker een aanrader.

 

Een goede website

Voordat je überhaupt kunt denken aan linkbuilding, is het heel belangrijk dat de website zelf ook goed in elkaar steekt. Kijk eerst of alles technisch gezien op orde is en ga daarna pas aan de slag met de overige dingen. Blijf de website checken op de laadsnelheid, dit is voor de klant heel belangrijk en het is een belangrijk onderdeel van de SEO. Je weet dan tenminste dat jouw website correct werkt. Daarna kun je door met de dingen die de klant het meest beïnvloeden. Ga hiervoor vooral kijken naar de SEO regels die jij toe zou kunnen passen op jouw site. Zorg voor actuele, relevante en foutloze content, maar zorg er ook voor dat de indeling van jouw website overzichtelijk is. Als alles makkelijk te overzien is, kan de klant gemakkelijk de hele website doorspitten en kan Google makkelijk op zoek naar de nodige informatie die zij checken. Het op orde hebben van deze zaken is handig omdat je op die manier een hogere ranking aangewezen krijgt in de Google zoekmachine. Door hoger in de zoekresultaten terecht te komen krijg je meer bezoekers op jouw website en uiteindelijk meer klanten. Dit betekent dat jouw bedrijf meer omzet gaat draaien, daar hoopt een bedrijf dan ook uiteindelijk op. Kijk dus goed naar de regels die je moet volgen vanuit de SEO. Het kan een groot verschil maken binnen jouw bedrijf.