Conversie optimalisatie: Tips ter optimalisatie van jou conversie
Om heel even kort naar de basis te gaan, wat is een conversie?
Een conversie is de algemene term voor een bezoeker welke een “doel” voltooit. Doelen zijn er in vele soorten en maten. Als je jouw website gebruikt om producten te verkopen, is het primaire doel dat de gebruiker een aankoop doet. Er zijn kleinere conversies die kunnen plaatsvinden zoals aanmelden voor het ontvangen van e-mails. Dit worden microconversies genoemd.
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie is het systematische proces van het verhogen van het percentage websitebezoekers dat een gewenste actie onderneemt – of dat nu het invullen van een formulier, klant worden of anderszins.
Voorbeelden van conversies
Conversies:
- Een product kopen van de site
- Offerte aanvragen
- Abonneren op een service
Microconversies:
- Aanmelden voor e-maillijsten
- Een account aanmaken
- Een product toevoegen aan de winkelwagen
Wat is een goed conversie percentage?
Dit is een van de moeilijkste vragen die je maar kunt stellen.
Er komen zo veel externe factoren bij kijken dat het altijd heel moeilijk is om te bepalen wat een goed conversie percentage is. Afhankelijk van jou product of dienst, de soort bezoekers en misschien zelfs het seizoen kan een “goed” conversie percentage anders zijn.
In principe kijk je per landingspagina (onderwerp) wat een goed conversie percentage is.
Om wat cijfers te noemen:
- Het gemiddelde conversie percentage zit op 2,35%
- De top 25% zitten op een conversie percentage van 5,31%
- De top 10% zit op een conversie percentage van 11,45%
Uiteraard weer afhankelijk van welke markt jij in zit kan dit afwijken.
Hoe ga je aan de slag om je conversie te optimaliseren?
Eigenlijk is dit heel simpel, je begint met A/B testen. Bezoeker 1 krijgt pagina A voor zich, bezoeker 2 pagina B etc etc. Op basis van het gedrag van de bezoeker (in combinatie met waar hij/zij vandaan komt, leeftijd, geslecht en een hele waslijst met informatie kun je bepalen welke pagina beter is voor jou bezoekers.
Het is wel altijd de vraag, wat voor bezoekers komen op jou webpagina terecht? Focus jij op producten voor volwassenen en komen alleen jongeren op jou pagina terecht dan gaat het ontzettend moeilijk zijn om deze conversie te verbeteren.
Het belangrijkste conversie optimalisatie punt is altijd:
De combinatie van juiste bezoekers en juiste producten bij elkaar brengen en dit aanbod op elkaar afstemmen.
Je kunt dit op 2 manieren doen, onderzoek wat voor bezoekers op welke pagina terecht komen (leeftijd, geslacht, afkomst etc) en pas jou product hierop aan of ga op zoek naar andere bezoekers voor deze exacte pagina als dit niet de bezoekers zijn welke jij zoekt.
Als 2de belangrijkste punt hebben we remarketing, of te wel, als een bezoeker jou pagina heeft verlaten (om wat voor reden dan ook) probeer deze via banners of tekst advertenties terug te krijgen en ervoor te zorgen dat ze alsnog het product of de dienst bij jou afnemen.
Wij zijn van mening dat conversie optimaliseren niet het beginpunt is, het is vaak veel belangrijker om de juiste bezoekers op de juiste pagina’s te ontvangen.
Hoe werkt A/B testen voor conversie het beste?
Je zet zoals eerder al kort aangehaald verschillende versies van 1 pagina op. Het gaat een heel stuk verder dan alleen 1 kleurtje aanpassen of de tekst aanpassen. Wij adviseren om het meteen goed te doen, zet 10 pagina’s op waar je uiteindelijk de beste landingspagina uit haalt en deze beste pagina probeer je nogmaals te optimaliseren.
Op deze manier behaal je zo snel mogelijk resultaat.
Als je 2 pagina’s op zet weet je nooit wat het grootte verschil gaat uitmaken.
Mocht je de conversie willen optimaliseren, doe het dan meteen goed en weet waar je aan begint!
Een aantal punten om conversies te optimaliseren welke je meteen kunt doorvoeren:
- Maak formulieren niet overdreven complex
Voor jou is het misschien nuttig om zoveel mogelijk informatie van jou lead of klant meteen in eerste instantie te ontvangen, echter hoe meer info je vraagt hoe hoger de drempel wordt voor de klant om het formulier in te vullen. Houd het dus simpel, je kunt op een later tijdstip altijd meer informatie vragen (alleen kost het je dan iets meer werk).
- Gebruik opvallende kleuren voor call-to-action
Als jij wilt dat jou bezoeker een bepaalde actie onderneemt, zorg voor kleur gebruik. Een witte website met een witte knop met een heel licht randje er omheen vraagt niet aan de bezoeker om op deze knop te klikken, een oranje knop daar in tegen weer wel. Probeer er mee te spelen en te testen wat het beste werkt.
- Gebruik geen sliders met aanbiedingen
Misschien zien ze er super leuk uit maar ze leiden af en jij bepaald de snelheid waarmee de bezoeker dient te reageren. Als de bezoeker op zijn gemak door de site wil klikken en iedere 5 seconden komt een nieuw plaatje voorbij, dan voelt men zich niet meer op zijn gemak. Een klant gaat niet eerder klikken als iets voorbij geflitst komt op jou site, plaats een goede statische aanbieding ervoor in de plaats, dit zorgt voor meer actie en meer conversie.
- Gebruik kwaliteits foto’s of gebruik er geen
Ga niet voor half-half, iets wat net niet goed genoeg is. Als de bezoekers op jou site komen om inspiratie op te doen, betaal dan voor goede kwaliteit foto’s, als ze naar jou site komen om informatie op te doen door middel van leuke/ interessante teksten (zoals deze? :-)) zorg dan dat de tekst de primaire aandacht krijgt waar een foto vaak te weinig toegevoegde waarde heeft.
- Test je call-to-action knoppen
In plaats van “schrijf je in”, gebruik “ontvang leuke informatie” of probeer iets anders. Door te testen welke tekst het beste werkt voor jou bezoekers kun je zeker meer conversie behalen, echt een paar woorden kunnen al het verschil maken.
- Plaats jou call-to-action boven de vouw
Boven de vouw? Ja, meteen in beeld zodat jou bezoeker niet hoeft te scrollen en niet naar beneden hoeft te gaan op jou pagina om de informatie te krijgen welke hij/zij zoekt. Bouw jou website zo efficiënt mogelijk op voor jou bezoeker.
Als jou product uitleg nodig heeft kun je er ook voor kiezen om langs de uitleg de call-to-action te plaatsen of erin, afhankelijk uiteraard van wat je aanbied.
En wie zegt dat je maar 1 call-to-action op 1 pagina mag hebben?
- Voeg een video toe.
Vaak zijn simpele instructie video’s makkelijker voor jou bezoekers om even aan te klikken, te bekijken en een persoonlijke ervaring op te doen met jou en wat jou doelen zijn. Neem een voorbeeld aan Google, zij plaatsen tegenwoordig ook steeds meer video’s met uitleg over wat er belangrijk is en wat je niet moet doen om online vindbaar te worden.
- Zorg voor duidelijke titels van jou pagina’s
Gaat jou website over “voeding” of over “voedingssupplementen”, wil jij alles laten zien over de “bouw” branche op jou website of ben je “aannemer”. Ben specifiek met wat mensen te zien krijgen op jou site en doe dit per pagina opnieuw.
Stel je wilt dat mensen zich inschrijven voor jou nieuwsbrief, als jou bezoekers specifiek over een bepaald onderwerp naar jou toe komen, maak ook de titels specifiek en als men zich in schrijft, “nieuws over de bouwbranche” of “wekelijkse staalprijzen update”, wat zou jou bezoeker willen ontvangen?
Houd het niet te algemeen om iedereen tevreden te stellen, dit kan niet..
- Creëer een gevoel van urgentie.
Je kent vast die sites wel waarop bepaalde deals binnen 3 uur verlopen. Bepaalde mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor dit soort acties, zorg ervoor (als het past binnen jou concept) dat je ook een timer op jou website hebt en acties welke binnenkort aflopen om ervoor te zorgen dat mensen zsm een besluit maken om deel te nemen of niet. Probeer de “oh ik kom later wel even terug” gedachte weg te nemen en de bezoeker nu over te halen om actie te ondernemen.
- Laat jou telefoon nummer groots zien
Als het past op jou website, laat je telefoon nummer dan in grote nummers zien, zorg ervoor dat jou bezoeker ten alle tijden contact met jou op kan nemen. Het straalt vertrouwen uit en als men niet hoeft te zoeken ben je ook weer bezig met conversie optimalisatie.
- Verander tekstuele links in knoppen
Vaak verdwijnen tekst linkjes in de tekst, heb je er wel eens over nagedacht om in plaats van deze tekstlinks ook nog eens knoppen onderaan jou pagina’s te laten zien? Stel iemand heeft de pagina helemaal uit en wil meer informatie of heeft niet de juiste informatie gelezen, als onderaan de pagina vervolg knoppen staan naar vergelijkbare/ aanvullende informatie is de kans groot dat jou bezoeker doorklikt naar de rest van de onderwerpen en op jou site blijft of als je hier aankoop knoppen plaats, jij extra conversies realiseert.
- Gebruik het magische woord “gratis”
Wij Nederlanders…. Nee eigenlijk iedereen vind het gratis krijgen van dingen leuk bied jij iets aan wat je gratis kan weggeven? Tips, test producten, of wat dan ook, geef het weg en laat voor jou bezoekers de voordelen zien.
Schrijf niet alleen op “gratis test product” maar laat zien wat de voordelen van het gratis monster zijn.
“Gratis tester”
- Maakt je kleding stralend wit
- Ruikt heerlijk naar rozen
- Goed voor het milieu
- Etc etc
- Laat de voordelen van jou aanbieding zien
Net zoals hierboven bij “gratis monster”, laat bij jou producten, offertes, werk etc zien wat de voordelen zijn, schrijf ze op! Je kunt nog zo’n mooie en goedkope aanbieding maken maar om de conversie te optimaliseren “leg” de bezoeker woorden in de mond en laat ze de voordelen lezen van wat jij aan te bieden hebt.
- Laat echte referenties zien
Geen valse berichtjes zoals “Geweldige deal, aanrader!” maar laat echte feedback zien van echte mensen, ben niet bang voor kritische reacties, jij kunt hier van leren maar je kunt ook laten zien aan jou toekomstige klanten dat je iets hebt gedaan met deze kritische feedback. Je verbeterd je aanbieding, je verbeterd je manier van werken of communiceren etc, met negatieve feedback kun je vaak meer dan positieve dus ben er niet bang voor!
- Laat je keurmerken zien
Ben je lid van een keurmerk of heb je ooit een prijs ergens voor ontvangen, laat dit altijd prominent op je website zien. Keurmerken stralen vertrouwen uit, beter een goedkoop keurmerk dan geen keurmerk is het zelfs vaak.
- Voeg live chat toe.
Ben open met communiceren, als een klant een vraag heeft en je wilt de drempel zo laag mogelijk houden, laat ze dan via de chat contact met jou opnemen. Het kost haast niets maar verhoogt jou conversie. Je straalt nog meer betrouwbaarheid uit en je kunt jou klanten meteen naar de juiste pagina sturen en misschien meteen een conversie behalen welke anders niet had plaats gevonden.
- Gebruik relevante plaatjes
Je kunt nog zo’n mooie plaatjes toevoegen echter als ze niets bijdragen aan de tekst heeft het geen toegevoegde waarde en werken ze als afleiding. Je dient ook met jou plaatjes jou bezoeker de juiste indruk te geven van de pagina en de juiste kant op te sturen.
- Laagste prijs garantie
Niet altijd mogelijk maar, heb je er wel eens over nagedacht om een “laagste prijs garantie” af te geven? Als iets het goed doet voor conversie is dit het wel. Ben wel specifiek in je garanties, als je bijvoorbeeld in je voorwaarden hebt staan dat het de laagste prijs garantie is maar aanbiedingen van andere hier uitsluit bijvoorbeeld bied je een laagste prijs garantie op jou concurrent zijn standaard prijs.
Misschien een idee voor jou?
Als het je zelf lukt om deze ideeën te implementeren, perfect! Als wij jou hierbij mogen assisteren staan we voor je klaar. Neem contact op met een conversie specialist en wij gaan graag voor jou aan de slag!
Vul onderstaande formulier in om een offerte aan te vragen of stel je vraag en wij nemen contact met je op.