Wat is “Google mijn bedrijf” en hoe zet je het op, hoe beheer en optimaliseer je het

  • Even in het kort wat het is.

Simpel gezegd registreer je bij “Google mijn bedrijf” jou bedrijf met zijn activiteiten in Google, het is niet zo dat Google automatisch alle gegevens van de KvK over neemt en voor jou je registratie af maken (zoals enkele andere websites wel doen). Een van de eerste en belangrijkste stappen in jou lokale SEO-strategie is het claimen en verifiëren van jou eigen Google bedrijfs vermelding. Waarbij je meerdere vestigingen kunt hebben en dus op meerdere plaatsen vermeld kunt staan in de lokale zoek opdrachten, of meerdere bedrijven op 1 locatie kunt laten registreren.

Als je je registreert bij Google mijn bedrijf vergroot je jou kansen om lokaal weergegeven te worden op bijvoorbeeld Google maps en hoog in de zoek resultaten komen te staan (misschien wel bovenaan?). Bedrijven welke in aanmerking komen kunnen gratis deze vermelding op Google claimen en hun bedrijfsgegevens laten opnemen zoals, telefoonnummer, adres, openingstijden, betaalmethoden etc etc.

We hebben het dan over de resultaten welke zichtbaar zijn aan de rechterkant van de Google resultaten:

Google mijn bedrijf 1

  • Hoe zet je het op:

Mocht je jou “Google mijn bedrijf” vermelding nog niet hebben geregistreerd, doe dit dan eerst op: 1) https://support.google.com/business/answer/6300665?hl=nl

Overigens krijg je op deze pagina ook een spoed cursus in online marketing, heb je deze gezien?

We zullen je nu stap voor stap door het gehele proces leiden zodat er niets mis kan gaan:

Google mijn bedrijf 2

Neem rustig alle stappen door en lees aandachtig alle informatie onder deze knoppen.

Voor je deze gegevens in kunt vullen dien je wel in te loggen, vaak doe je dit met een @gmail account welke je zelf kunt aanmaken.

2) Klik in de rechterbovenhoek op inloggen.

3) Log in op je Google-account of maak een account. Klik op Volgende.

4) Geef de naam van je bedrijf of vestiging op.

5) Geef het adres van je bedrijf of vestiging op. Je kunt ook worden gevraagd een markering te plaatsen op de locatie van het filiaal van jou vestiging op een kaart. Als jou bedrijf geen fysieke locatie heeft maar in een servicegebied werkt, kunt je in plaats van een exacte locatie een gebied vermelden.

6) Kies of je jou bedrijfslocatie wilt weergeven op Google Maps.
Als je services aan klanten verleent op jou bedrijfsadres:
– Geef het bedrijfsadres op.

Opmerking: Als je ook services aan klanten verleent buiten jou bedrijfsadres, kunt je ook jou servicegebieden vermelden.

Als je geen services aan klanten verleent op jou bedrijfsadres:
– Geef het bedrijfsadres op.

Klik onderaan op “Ik lever producten en services aan mijn klanten” en dan op volgende.

Vermeld je servicegebieden en klik op Volgende.

Zoek en selecteer een bedrijfscategorie. Je kunt ook een meer specifieke categorie kiezen, indien van toepassing. Klik op Volgende.

Geef een telefoonnummer of website-URL op voor jou bedrijf of vestiging en klik op Voltooien.

Nu ben je bijna klaar behalve de verificatie, het kan zijn dat Google je via de post een brief stuurt zodat je jou locatie fysiek kunt bevestigen.

Selecteer een verificatieoptie.

Klik op Later verifiëren en dan Later om op een later moment te verifiëren. Als u niet gemachtigd bent om het bedrijfsprofiel voor de keten te beheren, zoekt u de persoon in uw organisatie die dat wel is en gaat u door met de procedure.

Vul alle informatie in waar ze bij Google mijn bedrijf om vragen.

Er worden verschillende vragen gesteld door Google om jou bedrijfsprofiel volledig in te  vullen. Wanneer je klaar bent omvat jou vermelding waardevolle basisgegevens voor jou potentiele klanten/bezoekers welke het gemakkelijker zullen maken om jou bedrijf te vinden. Google mijn bedrijf werkt zo simpel dat als je het nu niet in geeft, je dit ook nog op een later moment nog kunt aanpassen.

Veel mensen beseffen niet dat ook bezoekers (jou klanten) wijzigingen kunnen maken aan jou bedrijfs gegevens als jij deze niet geclaimed hebt, misschien iets wat niet zo handig is al dit voor jou wordt gedaan.

Let wel op dat ook jou gegevens worden gekoppeld aan openingtijden.com waar mensen feedback kunnen achterlaten over jou bedrijf.

Het is ook belangrijk om te beseffen dat Google mensen die vertrouwd zijn met jou bedrijf aanmoedigt om vragen te beantwoorden zodat Google meer informatie over jou bedrijf kan achterhalen. Om dit te doen klikt men simpelweg op “Ken je deze plaats? Beantwoord enkele korte vragen”.

Google mijn bedrijf 3

Vervolgens worden ze gevraagd om enkele vragen over jou bedrijf te beantwoorden:

Google mijn bedrijf 4

Het nadeel hiervan is dat iedereen dit kan invullen, dus ook jou concurrenten als ze kwade bedoelingen hebben kun hier hun “slechte” feedback op kwijt. Google geeft echter aan dat alle feedback verzameld dient te worden en als je er goed over nadenkt heb je waarschijnlijk veel minder concurrenten dan dat je klanten hebt waardoor de positieve feedback (als het goed is) altijd meer is dan de negatieve.

Als je alles goed hebt ingevuld wordt jou lokale vindbaarheid op Google maps ook beter bijvoorbeeld. Hier heb je een voorbeeld van de kaart en de resultaten ernaast waar we in ieder geval lokaal met bankstellen op de 1ste plek staan na de betaalde advertenties.

Google mijn bedrijf 5

Google mijn bedrijf 6

We raden je aan om als je jou bedrijfsvermelding hebt aangemaakt deze regelmatig te controleren op juistheid van gegevens etc.