Het belang van interne link structuur (intern linkbuilden)

Als we het hebben over linkbuilding praten we vaak over backlinks: links naar jouw website op externe websites. Belangrijk is om te weten dat interne links ook heel belangrijk zijn voor SEO.

De aanwezigheid van interne links

Een website bevat eigenlijk altijd interne links, bijvoorbeeld al in het menu. Denk bijvoorbeeld de contactpagina of een pagina waar je informatie kunt aanvragen. One-page websites hebben geen interne links omdat er niet meerdere pagina’s op de website zijn waar naar verwezen kan worden.

De bezoeker verder helpen

Een belangrijk doel van een website moet zijn dat je je bezoeker verder wilt hebben in zijn of haar zoekproces. Je wil daarom graag relevante informatie aanbieden en verwijzen naar andere pagina’s op de site waar er meer te vinden is. Zonder te linken naar andere pagina’s met meer informatie help je een bezoeker niet verder. Wanneer je bijvoorbeeld nieuwe kleren koopt is het fijn om suggesties te krijgen waar je dat leuke jasje mee kunt combineren, zoals een broek of shirt voor onder je jasje. Als je dit niet doet is de bezoeker eerder geneigd jouw website te verlaten, omdat de hij of zij niet zal vinden wat hij of zij zoekt.

Invloed van interne links op SEO

Dus jij wilt dat je website goed vindbaar is in Google? Dan zijn interne links echt onmisbaar. De gebruikerservaring is voor Google een belangrijk aspect in de ranking. Het gaat Google erom hoelang iemand op een website spendeert en weer wegklikt. Verder werkt het ook een beetje hetzelfde als bij backlinks. Backlinks zijn voor Google een teken dat de pagina waarnaar verwezen wordt relevant is. Zo werkt dat ook voor interne links. Hoe meer er vanuit een bepaalde pagina wordt verwezen naar een andere pagina op jouw website, denkt Google dat het een relevante pagina moet zijn. Je moet het dus eigenlijk zien als verbanden die je aanbrengt tussen de pagina’s. Google zal je website dan makkelijker kunnen lezen en kunnen herkennen waar het over gaat. Een goed voorbeeld van een website met interne links is Wikipedia. In de artikelen op deze website kun je altijd doorklikken naar een andere pagina van Wikipedia. Denk dus niet alleen externe links, maar ook aan de interne links. Interne links hebben misschien iets minder waarde dan externe links, maar ze mogen zeker niet worden onderschat.

Beïnvloed je sitelinks

Als je bekend bent met Google Ads, dan weet je waarschijnlijk ook wat sitelinks zijn. Voor het gemak: in de zoekresultaten in Google zie je vaak eerst de homepage en daaronder een aantal pagina’s die direct daarnaartoe leiden. Zoals aangegeven geven interne links voor Google aan hoe belangrijk de pagina’s zijn. Maar hoe doe je dat als je daar liever andere sitelinks wil hebben staan? Je kunt deze beïnvloeden door meerdere sitelinks te plaatsen en te verwijzen naar die pagina die jij graag tussen de sitelinks wil hebben zien staan.

Google Search Console

Om erachter te komen of jij voldoende interne links hebt, of om te kijken welke pagina’s wel wat meer interne links kunnen gebruiken, kun je kijken in Google Search Console. In deze tool zie je een overzicht van alle in- én externe links. Houd er rekening mee dat dit overzicht waarschijnlijk niet helemaal compleet is. Er zijn ook speciale SEO-tools die je voor dit soort dingen kunt gebruiken.

Hoe verwerk je interne links in de tekst?

Het verwerken van interne links in je teksten op je website is niet moeilijk. Het is wel belangrijk dat je relevante content hebt en dat je met interne links ook naar relevante content verwijst. Gebruik dan ook beschrijvende links. Vaak zie je op pagina’s staan ‘klik hier’ met een link erachter. Zo moet het dus niet! Het is belangrijk dat de interne link een woord is dat de lading dekt, zodat je weet waar het over gaat.

Niet alleen backlinks zijn belangrijk, ook interne links. Als je goed gevonden wil worden in Google én je websitebezoekers een plezier wilt doen, bekijk dan eens je interne linkstructuur.