Wat is a/b testen?

A/B testen wordt in andere termen ook wel bucket test of split-run test genoemd. A/B testen is een methode waarbij op willekeurige basis twee variabelen, te weten A en B, met elkaar wordt vergeleken. Met deze methode kunnen twee versies met elkaar worden getest om zodoende te bepalen welke versie het meest effectief is. Maar wat is A/B testen nu precies en welke informatie kun je hieruit ophalen en hoe kun je dit het beste toepassen? Om je hier een goed beeld van te geven zullen we hieronder kort stilstaan bij de mogelijkheden zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Wat is het doel?

Als we kijken naar het doel van een A/B test is het voornamelijk om twee identieke scenario’s met elkaar te vergelijken waarbij een variatie invloed kan hebben op de rest van de omgeving. Zo kan bijvoorbeeld A beter functioneren dan bijvoorbeeld versie B waardoor het goed is om de beste scenario naar voren te krijgen. Veel voorkomende doelen hiervan is web testing, gebruiksvriendelijkheid en conversie verbeteren. Dat is natuurlijk erg prettig, want door het continue meten van bepaalde factoren krijg je een goede webshop en dat je natuurlijk precies hetgeen wat je wilt realiseren met je webshop, namelijk een zo hoog mogelijke conversie.

Meer dan twee variabelen

Als je een website test met twee variabelen is het natuurlijk erg beperkt en erg tijdrovend. Om deze reden zie je in de praktijk dat er vaak gebruik gemaakt wordt van een multivariabele test waarbij meer dan twee versies worden ontwikkeld en waarbij meer dan een wijziging wordt aangepast. Als je namelijk meerdere opties met elkaar vergelijkt zul je merken dat je relatief snel de optimale werkwijze zult bepalen. Dat is natuurlijk erg prettig, want hierdoor weet je zeker dat je een goede online marketing strategie zult ontwikkelen. Hierbij is het tevens wel goed om te melden dat je bij een multivariabele test meer tijd en energie zult stoppen omdat je meerdere variabelen in gedachten moet houden. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan direct contact op met een specialist en laat je vrijblijvend informeren naar de mogelijkheden.