Wat is aftersales?

Wat is aftersales?

Wat is aftersales?

Het belang van aftersales wordt nog wel eens onderschat. Voor producenten houdt het niet op bij alleen de verkoop van een product. Als het goed is niet, althans. Wat aftersales is? Je kunt dat het geheel aan acties noemen die een verkopende partij onderneemt nadat een verkoop is afgerond. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld het aanbieden van extra informatie, technische hulpverlening,het geven instructies en advies over het kopen van andere producten en diensten. Je kunt aftersales wel zien als een manier van klantenbinding.

Waarom een aftersales manager aangesteld wordt

De betere bedrijven hebben voor aftersales een manager aangesteld. Deze manager is er niet alleen om de klant tevreden te stellen. De manager moet ook voor extra omzet genereren via bijvoorbeeld upselling en ander methodes. Wat aftersales precies inhoudt? Je koopt een product en krijgt dat thuis geleverd. Daarmee is de transactie dus afgerond. Het apparaat werkt echter vervolgens niet en er moet aanspraak gemaakt worden op de garantie. Deze afwikkeling behoort tot wat men after sales noemt. Of een product werkt uitstekend maar heeft na enige tijd een nieuwe batterij nodig. De manager aftersales adviseert het eigen merk batterij, omdat de marges dan groter zijn. Zo genereert de manager dus ook omzet.

Contact met bestaande klanten en waken voor negatieve uitingen

Aftersales is de klant interesseren voor andere producten of voor uitbreiding van de aangekochte producten. De aftersales manager zal nadrukkelijk het contact met bestaande klanten onderhouden, deels ook om extra omzet te genereren dus. Aftersales is belangrijk. Bied je als onderneming slechte service, dan heeft dit een averechts effect. Een bestaande klant zal dan niet terugkeren en door de negatieve uitingen die via diverse kanalen verspreid worden, kunnen potentiële klanten besluiten voor een andere aanbieder te kiezen. Met goede aftersales kun je dit ontwikkelen.

Het houdt niet op bij de verkoop van een product

Hiermee is het belang van aftersales en het aanstellen van een manager die zich hiermee bezighoudt aangetoond. Het houdt simpelweg niet op bij de verkoop van het product. Sterker nog, in feite begint het dan was. Goede aftersales maakt langdurige samenwerking met klanten mogelijk. En dat verzekert je als ondernemer van een gegarandeerde omzet.