Wat is bounce percentage?
Het bounce percentage is een percentage dat aangeeft hoeveel bezoekers je website weer verlaat zonder een andere pagina op je website te openen. Dit bounce percentage is zeker niet onbelangrijk. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom bezoekers ervoor kiezen om je website niet verder te bekijken. Zo kan dit bijvoorbeeld komen doordat je de verkeerde meta description hebt, waardoor bezoekers andere content op de pagina verwachten. Door het bounce percentage van verschillende pagina’s op je website te berekenen, weet je welke pagina’s mogelijk nog aanpassingen nodig hebben.
Hoe bereken je het bounce percentage?
Je kunt het bounce percentage eenvoudig berekenen door na te gaan hoeveel bezoekers een pagina heeft en hoeveel bezoekers daarvan niet doorklikken om naar een andere pagina te gaan. Het totale aantal bezoekers is 100%. De berekening die je moet gebruiken om het bounce percentage van een pagina te berekenen is dus: (aantal bezoekers dat niet doorklikt / totale bezoekers) * 100%. Gelukkig hoef je het bounce percentage niet voor iedere pagina zelf te berekenen. Met behulp van Google Analytics kun je bijvoorbeeld het bounce percentage per pagina inzien.
Een hoog bounce percentage
Als er veel mensen zijn die afhaken, dan betekent dit dat er mogelijk iets mis is met de pagina in kwestie. Er zijn diverse redenen waarom men kan afhaken. Zo zal men bijvoorbeeld afhaken als de pagina niets te maken heeft met de gebruikte zoekterm. Als een product of dienst niet leverbaar is en dit wordt aangegeven, zal men ook snel afhaken. Weet de bezoeker niet goed wat de volgende stap op je website is? Ook dan zal het bounce percentage hoger liggen.
Je pagina verbeteren
Als je eenmaal hebt vastgesteld wat de reden van het hoge bounce percentage is, wordt het tijd om de pagina te optimaliseren. Als het voor een bezoeker bijvoorbeeld niet duidelijk is welke stappen hij moet ondernemen, is het belangrijk om duidelijke Call To Action’s toe te voegen. Zijn de meta’s verkeerd, dan kun je deze eenvoudig aanpassen. Adverteer je op de verkeerde zoekterm, dan kun je de focus op een ander zoekwoord leggen. Welke oplossing het best is, is afhankelijk van de oorzaak van het hoge bounce percentage.