Wat is concurrentieanalyse?
Een concurrentieanalyse is een analyse die je uitvoert om te kijken hoe jij staat tegenover je concurrent. Dit is heel belangrijk als onderneming. Als onderneming is het belangrijk dat je weet hoe je concurrent het aanpakt en doet. Op deze manier kan je kijken of jij iets kan verbeteren aan je onderneming, zodat je het beter kan doen ten opzichte van je concurrent. Meestal doe je eerst een interne analyse over jouw onderneming. Dit noem je ook wel een SWOT-analyse. Bij deze analyse kijk je naar je sterke en zwakke punten. Deze benoem je dan ook. Daarnaast benoem je de mogelijke kansen en bedreigingen die je kan tegenkomen. In een concurrentieanalyse worden meestal niet veel concurrenten opgenomen. Meestal zijn dit er maar een stuk of drie ondernemingen. Er zijn 5 dingen die je sowieso wilt analyseren. Dit zijn de doelstellingen van de concurrent. De strategie die de concurrent gebruikt voor zijn verkoop. De prijsstrategie die de concurrent gebruikt voor zijn koopwaar. De manier waarop de concurrent marketing uitvoert voor zijn onderneming. En welke soort producten de concurrent verkoopt. Hieruit kun je veel opmaken voor je eigen onderneming.
Hoe maak je een succesvolle concurrentieanalyse
Je kan op meerdere manieren de analyse uitvoeren. Een ervan is door middel van door de winkel lopen. Vaak pik je al verschillende dingen op, zo kan je zien wat ze verkopen. Of er veel klanten aanwezig zijn en wat de doelgroep is. Daarnaast is het belangrijk dat je de website analyseert en kijkt naar klantenservice. Ook kan je kijken wat ze adverteren en wat voor soort marketing ze toepassen op de website. Op die manier weet je wat de onderneming zijn strategie is tot betrekking op marketing. Ook kan je in de winkel kijken welke prijzen ze hanteren, deze kan je dan vergelijken met je eigen prijzen. Daarnaast kan je kijken hoe de concurrent omgaat met problemen en kan je kijken hoe ze deze oplossen. Met al deze informatie kan je een goed beeld krijgen van de concurrent. Hiermee kan jij eventueel je eigen onderneming verbeteren en een betere positie krijgen ten opzichte van je concurrent.