Wat is conversie optimalisatie?

Wat is conversie optimalisatie?

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is belangrijk om van nieuwe consumenten ook daadwerkelijk klanten te maken. Hierbij doet de optimalisatie proberen de conversie ratio te verbeteren. Hierbij moeten nieuwe consumenten meerdere stappen in het traject ondergaan om uiteindelijk een klant te worden. In dit traject gaan vaak nieuwe mensen verloren en dit is slecht voor je onderneming. De conversie optimalisatie zorgt ervoor dat dit traject zo soepel mogelijk verloopt. Op deze manier hebben de mensen er meer plezier in, en verlies jij minder potentiële klanten. De optimalisatie is een normale procedure in de sales wereld en wordt bijna overal toegepast. Zo is het handig dat een website mooi eruit ziet en duidelijk is. Op deze manier is het voor een consument nooit moeilijk om iets te kopen of te vinden. Daarnaast is het handig dat je bijvoorbeeld een chatbot hebt. Deze kan ervoor zorgen dat de nieuwe consumenten geholpen kunnen worden als ze met een vraag of een probleem zitten. De chatbot kan deze dan oplossen en de consumenten kunnen dan weer verder met het zoeken naar een product of iets dergelijks.

 

Wat zijn de stappen in conversie optimalisatie?

Er zijn meerdere opties met het inrichting van een sales funnel. Het is hierbij heel erg belangrijk dat je kijkt naar de behoefte en wensen van je bezoekers. Zo kan het handig zijn dat er weinig stappen zijn met veel weerstand. Dan heb je de kans dat nieuwe mensen al snel afhaken en ergens anders terecht komen. Een effectieve tip is om het aantal stappen die de klant moet doen om een aankoop te doen te verkleinen. Op die manier hoeft een nieuwe bezoeker veel minder te doen om een klant te worden. Dit kan heel goed werken omdat dat de klant veel minder tijd kost. De betaalmogelijkheden zijn ook een ding wat jij kunt beïnvloeden. Als je de optie iDEAL hebt of PayPal kan dat ervoor zorgen dat mensen ook sneller een aankoop doen. Dit komt doordat deze betaalmethodes gemakkelijk zijn voor mensen en dit kan een aankoop positief beïnvloeden. Op deze manieren kun je het gemakkelijker maken voor je klanten.