Wat is conversie?
Conversie is een heel belangrijk begrip als marketeer. Dit is niet alleen belangrijk voor een marketeer, maar ook als je de eigenaar bent van een website of webshop. Het betekent letterlijk dat een nieuw persoon die je website bezoekt om wordt gezet in een betalende klant. Dit is natuurlijk heel belangrijk, je wilt ieder persoon dat je website bezoekt een betalende klant wordt. Dit kan je op veel verschillende manieren doen. Je kan bijvoorbeeld een nieuwe consument lokken met verschillende acties. Daarnaast kan je de consument ook lokken met verleidelijke content met links erin. Op die manieren kan je een consument dringen tot een actie en op die manier een klant worden. Het is wel belangrijk dat je een consument een mogelijkheid geeft om een actie uit te voeren. Daarom is het belangrijk dat je op je website een account kan maken en kan inloggen. Daarnaast is bijvoorbeeld een bestekmandje handig en een ‘’bestel nu’’ knop. Op die manier zien de consumenten dat en kunnen ze producten of diensten ook daadwerkelijk kopen. Als een consument niet helemaal door de conversie kan komen of het niet kan afronden. Kan het zo zijn dat ze een reactie sturen. Dit kan namelijk door middel van je contact informatie. Zo kan de consument je eventueel bellen of een e-mail sturen. Met een goede klantenservice heb je dan waarschijnlijk kans dat de conversie wel lukt en je een nieuwe klant hebt.
Het belangrijke van een conversie ratio
Een conversie ratio is heel erg belangrijk voor jou als ondernemer en de marketeer. Als je deze ratio berekend weet jij precies hoeveel procent van alle nieuwe bezoekers uiteindelijk een klant kunnen worden. Als je het ratio weet, weet je ook gelijk of deze positief is of juist negatief. Dit is belangrijk omdat je met deze analyse dan dingen kunt aanpassen en wellicht het kan verbeteren. Op deze manier kan je dan de ratio verhogen en eventueel meer winst krijgen binnen je sales. Je kan ook met een salesfunnel kijken wat je ratio is en deze in kaart brengen. Dit is natuurlijk heel belangrijk als jij als ondernemer je ratio van je bedrijf wilt weten.