Wat is conversiepercentage?
Een conversiepercentage is in principe de vergelijking tussen het aantal bezoekers op je content of website en het aantal mensen die ook daadwerkelijk een klant zijn geworden. Dit betekent dat deze bezoekers een aantal stappen hebben ondergaan om ook daadwerkelijk een klant te worden. Dit percentage kan je ook vergelijken met het conversieratio en hier kan je veel uit afleiden. Als er 200 mensen een website bezoeken en 4 mensen worden een klant dan is het conversiepercentage 0,2. Op deze manier kan je het percentage berekenen en weet je de cijfers die er toe doen. Dit is belangrijk als je wilt berekenen of je succesvol bezig bent of niet. Als dit percentage niet zo goed is moet je wat veranderen. Dit kan betekenen dat je niet genoeg naar de behoefte en wensen van je klanten luistert. Doordat je hier niet naar luistert kan het gebeuren dat je content of informatie niet overeenkomt met wat de klant wilt. Als dit gebeurt verlies je dus klanten. Zorg ervoor dat je onderzoek doet naar wat de klant nou eigenlijk wilt en wat zijn behoeftes zijn. Op die manier kan je conversiepercentage omhoog schieten.
Een optimaal conversiepercentage
Bij een optimaal percentage is het belangrijk dat je ook bijvoorbeeld de afgehaakte bezoekers weer informeert. Op deze manier kan je afgehaakte bezoekers die bijna klanten waren opnieuw benaderen. Dit kan je bijvoorbeeld doen met een nieuwe campagne. Maar dit kan je ook doen via een massa e-mail. Dit kan je dan doen via Mailchimp, via dit programma kan je meerdere mensen tegelijkertijd een mail sturen. Op deze manier zoek je opnieuw contact met oudere bezoekers die zijn afgehaakt. Op deze manier kan je proberen deze oude bezoekers over te laten gaan op een actie en misschien uiteindelijk wel een klant te worden. Het is ook belangrijk als je het aantal mensen wilt berekenen via een vragenlijst bijvoorbeeld. Dat je kijkt naar hoeveel mensen deze ook daadwerkelijk hebben ingevuld. Hierbij is het belangrijk dat je een accuraat cijfer hebt. Anders wordt je in principe voorgelogen en kan het zijn dat je dingen in de toekomst verkeerd doet voor de onderneming.