Wat is cpa?

Wat is cpa?

Wat is cpa?

Cpa staat voor cost per action, dit is een methode waarmee wordt gekeken of een promotie werkt. Het gaat erom dat mensen naar een advertentie gaan en niet alleen kijkt. Het is belangrijk dat de klant ook een actie uitvoert. Dit kan van alles zijn, zo kan het gaan om een bestelling maken. Maar kan het ook gaan over een formulier invullen of zelfs een account maken. Ook kan het gaan over het downloaden van een bestand. Al deze acties zijn belangrijk meetmiddel voor een online adverteerder. Zo kan de online adverteerder kijken of mensen daadwerkelijk ook acties uitvoeren. Dit is natuurlijk belangrijk voor een marketingcampagne. De cpa wordt vaak berekend door het rendement wat een onderneming maakt op een bestelling van een betaald product. Hieruit kunnen ze uit opmaken wat de waarde is van een bepaalde actie. Hier wordt bij gekeken welke acties zijn uitgevoerd en in welke hoeveelheden deze zijn uitgevoerd. Cpa is een belangrijk meet middel om voor mensen te adverteren. Zo betalen aanbieders meestal alleen uit als er een actie ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Hierbij wordt er gekeken naar de waardes van de actie. Zo kan het zijn dat door een investering in een advertentie er opeens een hele grote hoeveelheid bestellingen binnen komen. Dit is dan een goed teken voor de adverteerder en krijgt hier dan ook meer geld voor. Dit is voor belangrijk bij affiliate marketing.

 

Voordelen en nadelen van cpa

Er zijn veel voordelen en nadelen bij het gebruik van cost per action. Zo is het handig voor de adverteerder om te weten wat de waardes zijn van bepaalde acties en is het belangrijk wanneer ze dan kunnen uitbetalen. Een van de nadelen is dat als er geen acties zijn er ook geen geld is. Op deze manier kan je natuurlijk wel kijken op verbeterpunten en eventueel dingen verbeteren zodat er wel acties komen. Met affiliate marketing is dit ook een voordeel, als er geen acties zijn is er ook geen betaling. Je betaalt dan in principe alleen als het gewenste resultaat ook echt behaald is. Daarom is dit voor ondernemingen heel fijn om dit te gebruiken bij marketing campagnes.