Wat is cpm?
Cpm staat voor cost per mille, dit is een methode die heel vaak wordt gebruikt in marketingcampagne. Deze methode is heel erg simpel je betaald per duizend weergaven op je advertentie. Dit betekent dus niet dat iemand op je advertentie moet klikken of een actie moet uitvoeren. Het gaat er hier alleen om dat mensen je banner of je advertentie zien. Het kan zelfs zo zijn dat de advertentie wel in beeld komt, maar de bezoeker het helemaal niet ziet. Dan moet er alsnog voor betaald worden. Vaak kiezen ondernemers voor deze methode omdat het makkelijk te meten is en alsnog een goed resultaat kan geven voor de ondernemer. Er kan wel worden gemeten of deze methode werkt voor je onderneming. Zo wordt er gekeken naar de click through rate. Hierbij wordt er gekeken hoeveel bezoekers van de duizend weer gaan ook daadwerkelijk doorklikken naar de advertentie. Op deze manier weet je of de banner goed genoeg is en aandacht trekt van de bezoeker. Als dit slecht valt kan je de banner misschien opvallender maken of mensen lokken met een actie.
Er zijn veel verschillende manieren om een banner opvallend te maken. Zo kan je werken met een goede actie waarmee je de klant lokt. Of je kan opvallende kleuren gebruiken zodat de banner bijna niet te missen is en mensen er alsnog op klikken. Meestal wil je dat 5% van de 1000 weergaven op de banner klikken.
Voordelen en nadelen van het gebruik van cpm
Het voordeel van het gebruik van cpm is dat je niet super veel betaald. Het is een goedkope oplossing om alsnog je onderneming te promoten. En je hebt alsnog kans dat mensen op je website komen en wellicht wat bestellen. Het nadeel is dat er een klein percentage is van mensen die ook letterlijk door klikken om bij je website te komen. Daarom kiezen ondernemingen ook vaak voor andere methodes waarbij je meer kans hebt op een conversie van een bezoeker. Meestal hebben deze ondernemingen ook een groter budget voor deze zaken. Het ligt eraan wat het beste is voor je onderneming. Dit kan je zien door goed onderzoek te doen.