Wat is cps?
Cps staat voor cost per sale. Cps is in principe dat de aanbieder van de advertentie betaald krijgt als er ook daadwerkelijk ook een aankoop wordt gedaan op de website van de onderneming. Hierbij haal je het risico weg dat je moet betalen terwijl je helemaal geen opbrengsten erbij krijgt. Dit is een goede optie als je weinig budget hebt, maar je wilt wel een promotie op richting. Met deze methode betaal je de aanbieder en adverteerder alleen maar als je ook daadwerkelijk iets hebt verkocht. Dit is een groot verschil met cost per action. Hiermee betaal je de adverteerder als de bezoeker een actie uitvoert. Dit kan een actie zijn die niks te maken heeft met een aankoop doen op de website. Dit kan bijvoorbeeld zijn een account maken of een formulier invullen. Bij cps moet je echt een aankoop doen op de website voor een succes. Daarnaast is het van belang dat je dus mensen naar je advertentie lokt die ook echt iets willen kopen. Door middel van een cookie kan de ondernemer achterhalen wat de bron is van deze verkoop. Hiervoor krijgt de eigenaar van een bron een gedeelte van de winst. Op deze manier zorg je ervoor dat iedereen betaald is. De cost per sale is daarentegen heel erg geconcentreerd en gefocusseerd op een ding. En dat ene ding is de verkoop van een bepaald product. Dit is een groot verschil met de andere methodes die je kunt gebruiken. Deze methodes zijn vaak ruimer en wordt je sneller uitbetaald.
Wat zijn de voordelen van cps?
De voordelen van cost per sale is dus dat je alleen hoeft te betalen als er ook een aankoop is gedaan. Zo weet je ten eerste dat je altijd geld hebt voor de adverteerder. Het nadeel is dat je vaak grotere bedragen moet betalen aan de adverteerder. Dit komt doordat deze methode vaak niet heel goedkoop is. De vraag is of het wel waard is om deze methode te gebruiken. Als jij een goede marketingcampagne hebt kan je kiezen voor cps, dit komt doordat de methode heel erg doelgericht is.