Wat is cross selling?
Cross selling is een handige manier om voor een webshop extra inkomsten te maken. Als een klant een aankoop heeft gemaakt op je website. Kan het zo zijn dat er extra producten worden aangeboden die te maken hebben met de aankoop die je hebt gemaakt. Zo kan het zijn dat je een scheermachine hebt gehaald en er een oplader wordt aangeboden. Dit is een hele goede manier van marketing, dit komt doordat je producten aanbiedt de te maken hebben met het product wat gekocht is. Hierdoor is er een grote kans dat dit product ook daadwerkelijk gekocht wordt, vooral als er een aanbieding bij staat. Dit zie je ook veel bij webshops van telefoons, dit komt doordat telefoons veel extra producten heeft. Op deze manier kan de ondernemer eventuele opladers en telefoon hoesjes verkopen aan de klant. Dit is een gigantische inkomst kans en kan je eigenlijk ook niet missen. Cross selling is in het algemeen een handige manier om extra winst te draaien. Het hoeft niet zo te zijn dat je naar een aankoop gelijk een aanbod krijgt van verwante producten. Het kan ook zijn dat je naar een maand pas benaderd wordt met producten die te maken hebben met je aankoop. Dit kunnen bijvoorbeeld schoonmaakspullen zijn van het verwante product die je hebt aangeschaft. Het is hierbij natuurlijk wel belangrijk dat je de informatie hebt van de klant, zodat je deze ook daarna nog kan benaderen.
Voor allebei de partijen een voordeel?
Voor allebei de partijen is hier natuurlijk een voordeel uit te halen. Zo is het voor de klant handig om deze producten aangeboden te krijgen. Normaal krijgen ze producten of diensten aangeboden die niks met iets te maken hebben. Dit kunnen ze dan irritant vinden of vervelend. Door dingen aangeboden te krijgen die ze ook daadwerkelijk nodig hebben vinden ze dit misschien wel fijn. Op deze manier speel je in op de behoefte en wensen van de klant. Cross selling is ook fijn voor de ondernemer om extra geld te genereren voor zijn onderneming. Op deze manier zijn allebei de partijen blij met cross selling.