Wat is customer engagement?
Customer engagement is heel erg belangrijk in het zakenleven en kan belangrijk zijn voor je bedrijf. Het gaat er hierbij om dat er een zakelijk contact is tussen jou en de klant. Dit is belangrijk om te onderhouden omdat je je klant wilt houden. Hierdoor is het belangrijk dat je interactie zoekt met je klanten. Dit kan door middel zijn van offline contact maar ook online contact. Het is hierbij belangrijk dat je kijkt naar de behoefte en wensen van je klanten of doelgroep. Zo kan het in de fysieke wereld zijn dat er iemand je winkel binnenloopt. Dan is het natuurlijk belangrijk dat je vriendelijk bent. Dit kan je doen door een gesprek te beginnen met hoe het gaat met die persoon. Daarnaast kan je ook bijvoorbeeld wat te drinken aanbieden. Of je kan zelfs vragen of je de klant met iets kan helpen of eventueel informatie kan geven over bepaalde producten. Daarnaast in de online wereld kan je ook je klanten persoonlijke mails sturen met een leuke aanbieding. Daarnaast als je een groter bedrijf bent met een grote klantenbestand kan je eventueel ook een mail bot gebruiken. Hierbij maak je gebruik van een programma zoals Mailchimp. Deze zorgt ervoor dat je al je klanten waarvan je een e-mailadres hebt automatisch een gelijke mail kan sturen.
Hoe bepaal je welk systeem je kiest voor customer engagement?
Het is belangrijk dat iedereen weet welk systeem je gaat gebruiken voor je contact met de klant. Hier kan je achter komen door onderzoek te doen naar je klant. Hierbij kijk je bijvoorbeeld naar wat de aankopen zijn van de klant en hoe vaak een klant terug komt. Hierbij kun je zien wat de interesses zijn van de klant en wat de behoefte en wensen van de klant zijn. Je kan je klant ook onderzoeken door middel van een vragenlijst. In deze lijst kan je allerlei dingen vragen met betrekking tot je winkel en contact. Zo kan je bijvoorbeeld vragen hoe je klant benaderd wilt worden en kan je een eventueel e-mailadres opvragen bij de klant.