Wat is customer journey?

Wat is customer journey?

Wat is customer journey?

Een customer journey is de reis die de bezoeker moet afleggen om zijn doel te bereiken. Het doel kan eventueel voor je onderneming zijn dat de bezoeker een klant wordt. Daarbij is het natuurlijk heel erg belangrijk dat de website goed ingericht is voor een bezoeker. Je kijkt hier naar eventuele valkuilen en haalt deze voor de bezoeker weg. Je wilt namelijk niet dat een klant door een fout in je website afhaakt en ergens anders heen gaat. Hierbij doe je goed onderzoek naar je website en kijk je naar welke acties de bezoeker moet doen voordat ze een aankoop gaan doen. Het is hierbij natuurlijk belangrijk dat je zo min mogelijk acties hebt bij het aanmaken van een aankoop.

Zo kan je bijvoorbeeld een klant niet verplichten om een account te maken. Sommige klanten kunnen dit als niet fijn ervaren. Daarnaast kan je ook kijken naar de betaalmethodes die de klant kan kiezen bij het maken van een aankoop. Zo is het gebruik van iDEAL en PayPal heel erg fijn voor een klant. Deze betaalmethodes zijn snel en eenvoudig. Ook is het voor de bezoeker fijn dat de website waarop zei surfen duidelijk is en goede en belangrijke informatie aanbiedt. Dit moet niet teveel informatie zijn omdat een klant dat als niet fijn kan ervaren.

Eventuele valkuilen voor de bezoeker

Het is belangrijk om de valkuilen te weten van je customer journey. Hier kom je alleen achter als je goed onderzoek doet naar je website. Zo kan je aan je bezoekers vragen wat ze minder vinden aan je website en hier kan je dan ook op inspelen. Zo kan je eventueel je bezoekers of klanten een vragenlijst laten invullen over je website. Hoe meer informatie je hebt hoe meer je de website optimaal kunt aanpassen. Daarnaast is het belangrijk dat je copywriter en je ontwerper van de website goed op elkaar zijn gesteld. Het is belangrijk dat iedereen op een lijn zit met het ontwerpen van een website voor de bezoekers. Op deze manier kan je voor de bezoeker een prettige customer journey maken. Zo heb je de kans dat de bezoeker een klant wordt.