Wat is customer retention?
Customer retention is belangrijk in het zakenleven en wordt op meerdere methodes toegepast. Het gaat hierbij voornamelijk op het behouden van je klanten, het gaat er vooral om dat je zo min mogelijk klanten wilt verliezen. Je hebt het zelf wel een keer opgemerkt dat je ergens een keer een aankoop hebt gemaakt. En dat je na maanden pas een keer een e-mail krijgt van hetzelfde bedrijf met de tekst: We hebben je gemist! Precies dat is customer retention en wordt door heel veel bedrijven uitgevoerd om klanten terug te halen of te behouden.
Deze e-mails gaan vaak samen met een persoonlijke aanbiedingen die vaak heel scherp is. Op deze manier willen ze jou terug als een klant. In het algemeen worden er veel aanbiedingen aangeboden en vouchers waarmee je dingen kunt kopen bij het bedrijf. Het is voor het bedrijf niet belangrijk dat je maar een aankoop doet. Het gaat het bedrijf erom dat je weer een vaste klant wordt en regelmatig een aankoop bij het bedrijf doet. De aanbieding is in dit geval gewoon een lokkertje van het bedrijf om jou weer binnen te halen. Dit is belangrijk omdat de vaste klanten vaak 60% van de omzet van een bedrijf maken. Zo kan je zien dat vaste klanten heel erg belangrijk zijn voor een onderneming. Daarnaast wordt er ook veel gebruik gemaakt van customer retention bij dienstverleningen zoals Netflix.
Verschillende strategieƫn van retention
Er zijn veel verschillende methodes die je kan aanbrengen bij retention. Zo kan je veel kortingen geven aan de klant om ze te behouden. Je kan zelfs gratis diensten geven aan klanten die al een hele lange tijd bij je zitten. Het is super belangrijk dat je een klant betrekt bij je organisatie en wat eventuele veranderingen zijn. Dit vinden klanten over het algemeen fijn en laat de klant zien dat ze ook gewaardeerd worden door je onderneming. Je zou exclusieve producten kunnen laten maken voor je trouwe klanten. Op deze manier voelen ze zich speciaal en blijven ze hangen bij je bedrijf. Op deze manier kan je veel van je klanten behouden.