Wat is een A-locatie?

Wat is een A-locatie?

Wat is een A-locatie?

De term A-locatie kom je overal tegen. Ook binnen de detailhandel en bij zakelijke dienstverleners. Een A-locatie is aantrekkelijk door de omgeving, denk maar eens aan een drukke winkelstraat. In de retail branche is de locatie van een winkel van het grootste belang. Heb je een webshop? Dan spelen heel andere factoren een rol.

Wat is de waarde van een A-locatie?

Kijk je naar een A-locatie in de vorm van een winkellocatie, dan kun je die nog weer onderverdelen in een A1 en een A2 locatie. Voorts heb je nog C en D locaties. De invulling van zeker de stedelijke gebieden is de afgelopen jaren sterk aan verandering onderhevig. Dat heeft alles te maken met de opmars van de webshops en online aankopen doen. In de zeer drukke winkelgebieden zie je de bedrijven die van oudsher alleen en standaard producten aan de man en vrouw proberen te brengen meer en meer verdwijnen.

De combinatie van een online shop en een fysieke winkel

Wat je meer en meer ziet is de combinatie online met fysieke winkel. Je koopt online je spullen en haalt die vervolgens bij een afhaalpunt. In die gevallen hoeft niet per se nog en A1 locatie, die meestal ook duurder is, betrokken te worden. Dan volstaat ook een plaats aan de rand van het centrum. Mooi voorbeeld daarvan is wel de werkwijze van een gigant als Coolblue. Zij hebben een uitgebreide online winkel gecombineerd met een aantal fysieke winkels in de wat grotere steden. Coolblue kiest wat de fysieke winkels niet voor de dure A-locaties, maar kiest bewust voor de wat goedkopere panden. Vanwege de populaire webshop is het niet nodig om een duur pand op een A1 locatie te betrekken immers.

Online verkeer is best te vergelijken met de drukke winkelstraat op een A-locatie

Binnen de online wereld zou je ook de populaire domeinen wel A-locaties noemen. Overigens maken de slimme domein handelaren gretig gebruik van. Zij nemen goed bezochte domeinen over om die met forse winst weer door te verkopen. Zeker is dat het online verkeer voor een deel te vergelijken is met het winkelend publiek in de drukke winkelstraat, op een A-locatie dus.