Wat is een A-locatie?
De term A-locatie kom je op veel plekken tegen, vooral binnen de detailhandel en bij zakelijke dienstverleners. Een A-locatie is aantrekkelijk door de omgeving, denk maar eens aan een drukke winkelstraat. In de retail branche is de locatie van een winkel één van de belangrijkste dingen. Heb je een webshop? Dan spelen natuurlijk heel andere factoren een rol.
Wat is de waarde van een A-locatie?
Kijk je naar een A-locatie in de vorm van een winkellocatie, dan kun je de locaties onderverdelen in een A1 en een A2 locatie. Voorts heb je nog B en C locaties. De invulling van de stedelijke gebieden is de afgelopen jaren sterk aan verandering onderhevig. Dat heeft alles te maken met de opmars van de webshops en het doen van online aankopen. In de zeer drukke winkelgebieden zie je bedrijven die van oudsher alleen standaard producten aan de man en vrouw proberen te brengen meer en meer verdwijnen.
De combinatie van een online shop en een fysieke winkel
Wat je meer en meer ziet is de combinatie van een online winkel met een fysieke winkel. Je koopt online spullen en haalt die vervolgens bij een afhaalpunt op. In die gevallen hoeft er niet per se nog een A1 locatie – die meestal ook duurder is – bij betrokken te worden. Dan volstaat ook een plaats aan de rand van het centrum. Mooi voorbeeld daarvan is de werkwijze van een gigant als Coolblue. Zij hebben een uitgebreide online winkel gecombineerd met een aantal fysieke winkels in de ietwat grotere steden. Coolblue kiest voor de fysieke winkels niet geen dure A-locaties, maar kiest bewust voor goedkopere panden. Vanwege de populaire webshop is het niet nodig om een duur pand op een A1 locatie te betrekken immers.
Online verkeer is best te vergelijken met de drukke winkelstraat op een A-locatie
Binnen de online wereld zou je ook de populaire domeinen A-locaties kunnen noemen. Overigens maken de slimme domein handelaren daar gretig gebruik van. Zij nemen goed bezochte domeinen over om die met forse winst weer door te verkopen. Zeker is dat het online verkeer voor een deel te vergelijken is met de winkelende consument in de drukke winkelstraat, op een A-locatie dus.