Wat is een algoritme?

Wat is een algoritme?

Wat is een algoritme?

In het dagelijkse leven wordt een algoritme vaak een oneindige reeks van instructies genoemd, een reeks die vanuit een gegeven beginsituatie naar een beoogd doel moet leiden. In de computertechnologie wordt zeer veel gebruik gemaakt van het algoritme. Binnen online marketing wordt het vooral toegepast om de positie van de zoekresultaten te bepalen.

Wat bepaalt het algoritme dan precies?

Daarmee is het antwoord op de vraag wat is een algoritme gegeven. Het is bekend dat zoekmachines als bijvoorbeeld Google werken met gedefinieerde parameters om te zien welke pagina’s nou het best aansluiten op een specifieke zoekopdracht. Voor deze werkwijze is een algoritme bepaald. Dat algoritme zal met behulp van verschillende criteria precies afwegen welk zoekresultaat vertoond gaat worden. Het is een simpel verhaal. Hoe beter een webpagina aansluit op de zoekwoorden, hoe groter de kans is dat juist die pagina bovenaan komt te staan in de reeks van zoekresultaten.

Google laat meer relevante resultaten zien

Uiteraard mogen we Google bestempelen als dé zoekmachine. Niet voor niets wordt binnen SEO nadrukkelijk rekening gehouden met het algoritme van Google. Google hanteert een andere werkwijze wat betreft het algoritme. Neem zoiets als Pagerank, iets dat vernoemd is naar Larry Page, de oprichter van Google. Dat de algoritmes van Google bepalend zijn geworden heeft onder meer te maken met het feit dat er meer relevante resultaten zichtbaar zijn ten opzichte dan de concurrentie.

Bij het vermoeden van manipulatie kunnen de gevolgen ernstig zijn

Er zijn wel honderd verschillende criteria op basis waarvan een score van een webpagina bepaald wordt. Die gebruikte parameters worden bovendien ook nog vaak aangepast. Het feit dat de algoritmes niet vast staan, betekent dat je met een website zomaar van de ene op den andere dag kunt kelderen binnen de zoekresultaten. Dat geldt overigens ook als er vermoedens zijn dat een zoekmachine en specifiek het algoritme gemanipuleerd wordt. Google kan je dan zomaar onzichtbaar laten worden, met alle nadelige gevolgen van dien. Je krijgt dan een ban of boete. Binnen de zoekresultaten van Google ben je dan een periode niet meer terug te vinden en dat kan zomaar financiële gevolgen hebben voor je bedrijf. Pas daar dus altijd mee op en houd je gewoon aan de richtlijnen.