Wat is een ambassadeur?

Wat is een ambassadeur?

Wat is een ambassadeur?

De meeste mensen weten het antwoord op de vraag wat is een ambassadeur. Een ambassadeur is in Jip en Janneke taal een vertegenwoordiger van een land, een diplomaat dus. Je hebt verder de zogenaamde merkambassadeur die een bepaald merk vertegenwoordigd of een bepaald product extra aandacht geeft. Het ambassadeurschap kan op verschillende manieren ingevuld worden, ongeacht merk of product.

Een vertegenwoordiger die een boodschap uitdraagt

Een ambassadeur is een vertegenwoordiger, een vertegenwoordiger die een bepaalde boodschap uitdraagt. Offline kan een ambassadeur klanten in de drukke winkelstraat aanspreken, marketing materialen uitdelen, mond-tot-mond reclame stimuleren en opvallende kleding dragen, kleding die past bij een bepaald merk of een product.

Fans om de naamsbekendheid en het imago te versterken

Online heeft een ambassadeur meer mogelijkheden. Een ambassadeur is bijvoorbeeld een klant die een recensie schrijft. Het kan een blogger zijn die meer aandacht aan een bepaald product of dienst schenkt en fans kunnen gemakkelijk als ambassadeur ingezet worden om de naamsbekendheid en het imago van een product of merk te verbeteren.

Wat is betaald ambassadeurschap?

Er zijn ook verschillende betaalde manieren van ambassadeurschap. Iemand met een zekere mate van aanzien kan ingezet worden om de boodschap van een merk uit te dragen. Er zijn ambassadeurs die op deze manier behoorlijk wat geld opstrijken. De hoogte van de vergoeding voor een ambassadeur kan verschillen en is afhankelijk van onder meer de professionaliteit van deze ambassadeur.

Bij influencers draait het vooral om de persoon

Een ambassadeur is iets anders dan een influencer overigens. Ook een influencer promoot vaak bepaalde producten of diensten. Bij influencers echter, draait het toch hoofdzakelijk om de persoon die ingeschakeld wordt. Influencers worden overigens vaak vorstelijk beloond voor hun werkzaamheden. Denk maar eens aan de sporters – Lionel Messi bijvoorbeeld- die via Instagram als ambassadeur voor een merk optreden. Voor het plaatsen van een enkele foto krijgen zij miljoenen euro’s overgemaakt. Dat is toch iets heel anders dan bloggers die als ambassadeur van jouw product of dienst hun goede werk doen.

Met een beetje creativiteit kom je een heel eind

Hoe dan ook, het is als bedrijf belangrijk mensen te hebben die jouw merk aanprijzen, vertegenwoordigen of de naamsbekendheid vergroten. En dat hoeft helemaal niet veel geld te kosten. Met een beetje creativiteit kom je al een heel eind.