Wat is een animatie?

Wat is een animatie?

Wat is een animatie?

We spreken van een animatie als we meerdere beelden snel achter elkaar laten zien die samen een bewegend geheel vormen. Onze ogen nemen het wisselen van de plaatjes niet waar, maar zien in plaats daarvan een vloeiend geheel. Een animatie is vaak getekend, maar kan bijvoorbeeld ook van klei gemaakt worden. Als we naar het begrip animatie kijken, zouden films opgenomen met een camera hier ook onder kunnen vallen. Echter, wordt met een animatie in de praktijk vrijwel altijd een getekende film bedoeld.

Zelf een animatie maken

Animaties bestaan alweer een lange tijd. Zo had je in 1832 al de zo├Âtroop, een apparaat waarin animaties afgespeeld konden worden. Je kunt ook zelf een animatie maken door te tekenen in een kladblok. Iedere pagina moet dan een frame voorstellen. Je dient er bij het maken van een animatie dus voor te zorgen dat er op iedere pagina een hele kleine beweging te zien is. Laat je alle afbeeldingen snel achter elkaar zien, dan komt het geheel tot leven.

De framerate van een animatie

Bij het maken van een animatie is de framerate belangrijk. Dit is het aantal beelden dat in een bepaald tijdsbestek getoond wordt. Als er veel beelden getoond worden, zal de animatie ook soepeler verlopen. Zou je erg weinig beelden vertonen, dan kan het geheel wat houterig overkomen. Met computeranimaties kunnen zeer hoge framerates bereikt worden. Bij computeranimaties hoeft namelijk niet iedere frame apart in elkaar gezet te worden. Gamers kennen het begrip framerate maar al te goed. Ook voor games wordt er namelijk gebruik gemaakt van computeranimaties.

Animaties binnen de marketingbranche

Ook binnen de marketingbranche wordt er gebruik gemaakt van animaties. Mensen zijn visueel ingesteld. Dit wil zeggen dat beelden vaak de aandacht trekken en dat beelden doorgaans ook gemakkelijker te onthouden zijn. Met een animatie kun je je doelgroep bijvoorbeeld een goed beeld geven van de diensten die je aanbiedt. Als je besluit om een animatie te laten maken voor de marketing van je bedrijf, is het belangrijk dat je dit aan een expert overlaat. In dat geval is er namelijk geen ruimte voor fouten en moet de animatie ook voldoende informeren of overtuigend zijn.