Wat is een elevator pitch?
De elevator pitch, heb jij er wel eens van gehoord? Wanneer je een elevator pitch moet doen, dan doe je een pitch in zeer korte tijd. Je zult iemand moeten overtuigen en dit is een stuk lastiger dan gedacht. Dit fenomeen komt uit Amerika en is gebaseerd op het feit dat jij als ondernemer met een zeer innovatief project in de lift staat samen met een grote succesvolle ondernemer. In de korte periode dat je in de lift staat zal je aan de grote succesvolle ondernemer moeten vertellen wat jouw idee precies inhoudt om ervoor te zorgen dat hij in jouw idee gaat investeren. Je hebt budget nodig en dit geld heb je zelf nog niet.
Een mooi voorbeeld van een programma op tv waarbij dit idee het principe van het programma vormt is Shark Tank. Bij dit programma staan de deelnemers dan misschien wel niet in de lift, het idee is hetzelfde. In ruil voor een deel van de aandelen kan een grote ondernemer in het project investeren. Echter gaat dit alleen gebeuren op het moment dat jouw pitch echt goed is en je de ondernemers in korte tijd overtuigd van jouw idee. Hoe gaaf is dat? Echter is een verhaal in een korte periode goed vertellen een stuk lastiger dan de meeste mensen denken.
Niet langdradig
Wat we erg vaak onderschatten is dat het lastig is om een verhaal te vertellen in een korte periode op het moment dat we enthousiast zijn. Wanneer mensen enthousiast zijn, dan kan het voorkomen dat diegene zo veel mogelijk wil vertellen omdat hij of zij blij is met het idee. Wanneer je dit doet, dan kan dit er juist voor zorgen dat het verhaal niet duidelijk is en dat het niet overzichtelijk is. Mocht jij een goede pitch neer willen zetten, dan zal deze dus niet langdradig moeten zijn. Dit is ook een van de redenen waarom de elevator pitch in het leven is geroepen. Ook kan je ervoor kiezen om een Powerpoint te maken zodat je je idee visueel kunt maken. Zo krijgen mensen nog een beter en duidelijker beeld van wat jij precies bedoelt en dat is natuurlijk top. Je verhoogt zo weer de kans dat je meer verkoopt.