Wat is een push strategie?
Bij een push strategie wordt er juist agressief geadverteerd naar de klant en wilt het bedrijf zo snel mogelijk de klant binnenhalen. Er wordt bij een push strategie minder gekeken naar de naamsbekendheid en gaat het echt om de verkoop van producten. Hier zijn meerdere mogelijkheden voor zo kan een bedrijf de klant mailtjes sturen met aantrekkelijke acties waardoor de bezoeker of een klant sneller dingen zou kopen. Deze mailtjes kun je versturen via bijvoorbeeld Mailchimp. Op deze manier kun je veel verschillende klanten en bezoekers de tegelijkertijd een mail sturen dan alles handmatig te moeten doen. Daarnaast heb je als voorbeeld een supermarkt waarbij het bedrijf de klanten direct dingen aanbiedt. Zo staat alles in een display en kan de klant alles zien. Hierbij kan je zien dat het om een push strategie gaat. Dat komt doordat de klant de producten ook daadwerkelijk gelijk kan zien. Hierdoor kunnen ze zich sneller aangetrokken voelen om iets te kopen. Een ander voorbeeld zijn bijvoorbeeld pakjes sigaretten. Deze mogen sinds kort niet meer zichtbaar ten toon gesteld worden aan het publiek. Op deze manier wil de overheid het aantal rokers terug halen. En dat doen ze door de push strategie te dwarsbomen. Doordat de klant of bezoeker de pakjes niet meer kan zien. Is er een grotere kans dat mensen zich niet geneigd voelen om een pakje sigaretten te halen. En uit onderzoek blijkt dit zeker effectief te werken in de praktijk. Op deze manier kan je zien wat een push strategie is.
Van offline naar online marketing
Het is ook handig met een push strategie dat je offline begint. Zo kan je via veel folders uitdelen de klanten en bezoekers proberen te pushen naar je online marketing. Doordat ze de folders zien kunnen ze naar je website gaan. Op deze manier lok je de klanten via de offline marketing naar je website of je advertentie online. Hierbij kan je ze ook nog een actie laten uitvoeren om een uiteindelijke conversie tot klant te laten worden. Hierbij kan je de klant gelijk pushen zodat de klant ook daadwerkelijk op een actie overgaat. Dit kan handig zijn voor je bedrijf en hierbij kan je veel winst maken.