Wat is een referral?

Wat is een referral?

Wat is een referral?

Een referral staat ook beter bekend als een doorverwijzing. Je wordt hier bijvoorbeeld door gewezen naar een andere pagina. Dit heeft voor meerdere dingen nut en kan ook goed worden gebruikt in het zakenleven. Het kan ook zijn dat er mond naar mond marketing plaatsvindt. Zo kan het zijn dat je moeder zegt dat ze een bepaald restaurant heel lekker vindt. Dit hoor jij als persoon dan en dan denk je dat je daar ook een keer kan gaan eten. Op deze manier doe je voor het bedrijf gratis marketing en dit vind een bedrijf natuurlijk heel fijn en hoopt natuurlijk dat dit nog meer gebeurt. Het kan zijn dat dit uit het niets bestaat, maar het kan ook zijn dat je als bedrijf dit pusht. Dit noem je dan ook mond-tot-mondreclame. Hierbij zorg je als bedrijf ervoor dat mensen over je bedrijf gaan praten. Dit kan je dus ook doen als je bijvoorbeeld een actie uitvoert. Zo zorg je ervoor dat mensen over je bedrijf gaan praten. Op die manier maak je meer promotie voor je bedrijf. Dit is goed voor jou als bedrijf omdat dit je natuurlijk weinig tijd en geld. Het gaat erom dat jij als persoon doorverwijst wordt door een ander persoon. En vaak is dit ook een vriend of een familielid. Dit komt natuurlijk omdat je vaak met deze personen spreekt. Maar een referral kan ook gebeuren als je bij de dokter zit en je hebt iets ernstig. Dan is de kan groot dat de dokter je doorverwijst naar het ziekenhuis voor een beter onderzoek.

Referral in de marketing

In de marketing is dit ook belangrijk en vooral online is dit belangrijk. Je ziet steeds vaker dat je bij webshops een referral code kan invoeren. Bij deze code moet je invullen door wie je door gewezen bent om op die website een aankoop te doen. Vaak krijg je hiervoor een korting. Dit doet het bedrijf zodat meer mensen dit doen en hier verliezen ze vaak geen geld op, maar hier maken ze juist winst mee. Op deze manier kan je dus veel meer omzet generen voor je bedrijf.