Wat is een scherper model?
Het scherper model is een model dat bestaat uit 8 onderdelen. Dit zijn onderdelen die allemaal kunnen meten hoe de conversie van de gebruikers online gaat. Dit is belangrijk omdat je als bedrijf moet kunnen zien hoeveel van de gebruikers ook een klant worden. Hierbij kan je kijken naar de verschillende stappen die een gebruiker moet maken om een klant te worden. Hier kan je ook onderzoek naar doen om te kijken of er niet iets mis is met een bepaalde stap. Als dit zo is kunnen ze dingen veranderen waardoor het conversieproces veel makkelijker wordt. Dit scherp model is natuurlijk ook een onderdeel van de customer journey. Bij de customer journey wordt er gekeken naar de ervaring die de klant maakt op de website. Hierbij kijkt de klant naar hoe duidelijk een bepaalde website is en hoe makkelijk de website is om te navigeren. Op deze manier kan de customer journey positief zijn maar ook negatief. Het is belangrijk dat deze stap positief is, op deze manier krijg je als bedrijf meer klanten en is de conversie goed.
Verschillende stappen in het scherper model
Er zijn natuurlijk 8 verschillende onderdelen die in het scherper model voorkomen. Het is belangrijk dat je weet welke onderdelen dit zijn. Een van deze onderdelen is de scan hierbij scannen de gebruikers naar de verschillende soorten content en informatie. Daarna heb je verschillende kanalen. Hierbij wordt gekeken welke kanalen er gebruikt worden door een bedrijf. Hierbij is het interessant om te weten waar het bedrijf zijn promotie op welke kanalen gebruikt. De volgende stap is de service, het is hierbij belangrijk dat je bedrijf de klant kan helpen met een goede customer service. Dit is belangrijk, omdat je zo de klanten kan helpen met verschillende dingen als er bijvoorbeeld problemen zijn. Daarnaast zijn de relations ook belangrijk voor het scherper model. Hierbij is het belangrijk dat er contact ligt tussen de gebruiker en het bedrijf. Op deze manier kan je meer klanten werven, maar ook een goede relatie krijgen met bijvoorbeeld vaste klanten. Op die manier kan je meer winst krijgen omdat de vaste klanten een goede inkomstenbron zijn voor een bedrijf.