Wat is een scope?
Een scope is een bereik wat een bepaald iets kan hebben. In het zakenleven is dit belangrijk omdat je op meerdere momenten dit kan inzetten om het bereik van iets te meten. Het is hierbij belangrijk dat je advertentie bijvoorbeeld een groot bereik hebben. Dit noem je dan dus ook een scope. Een scope kan hierbij ook belangrijk zijn voor de aandeelhouders van je bedrijf. Deze mensen investeren in je bedrijf zodat je bedrijf in grote maten kan groeien. Deze aandeelhouders wil je niet kwijt raken en deze houders moet je regelmatig informeren over dingen in je bedrijf. Zo vinden deze mensen het fijn om te weten wat bijvoorbeeld een scope van een project is. Daarbij is het belangrijk dat ze weten wat het bereik kan zijn van een bepaalde marketingactie bijvoorbeeld. Het hoeft niet te betekenen dat een groot bereik per se een goed iets is voor een bedrijf.
Het kan ook zijn dat een kleinere marketing actie juist gericht kan zijn op een kleine doelgroep. Hierbij is het bereik dan niet groot maar juist klein. Dit kan juist goed zijn omdat je maar een bepaald aantal mensen wilt bereiken met je aanbod. Dit kan bijvoorbeeld goed zijn als exclusieve producten wilt aanbieden bij bepaalde groepen mensen. Het is bij een scope belangrijk dat je kijkt naar verschillende tijdlijnen en dat deze ook daadwerkelijk goed berekent kan worden. Daarnaast kan je ook kijken daar de indeling van een project en daaruit opmaken wat het uiteindelijk bereik van je project gaat zijn. Op deze manieren kun je een inschatting maken op het bereik. Dit kan handig zijn als je de winst wilt berekenen van een actie.
Project scope samenstellen
Het is belangrijk voor alle mensen die betrokken zijn met het project alle informatie tot zich kunnen nemen. Op deze manier weet iedereen wat er aan de hand is en hoe ze dit kunnen voorbereiden. Doordat iedereen deze informatie heeft kan je gaan kijken wat het bereik wordt van je project. Hierbij kan je bepalen of het bereik groot moet zijn of juist klein. Dit doe je door middel van een onderzoek waar je alle mogelijkheden tot je opneemt.