Wat is een SKU?

Wat is een SKU?

Wat is een SKU?

Heb jij een webshop? Dan zul je waarschijnlijk de term ‘SKU’ reeds zijn tegengekomen. De afkorting ‘SKU’ staat voor ‘Stock Keeping Unit’. De Stock Keeping Unit is een unieke code die een product identificeert. Door deze code te gebruiken binnen de systemen van een organisatie, kun je altijd voor de eindconsument zien wat de mogelijkheden zijn. Maar wat is een SKU precies en hoe kun je een SKU inzetten om ervoor te zorgen dat het een goede marketingtechniek is? Om je van meer informatie te verschaffen zullen wij hieronder kort stilstaan bij de mogelijkheden die komen kijken bij het gebruiken van een SKU. Zo weet je zeker dat je de juiste keuze maakt, en dat is natuurlijk wel zo prettig als je een webshop hebt waarbij SKU’s komen kijken.

Definitie SKU

Zoals je wellicht weet zijn er enorm veel producten in omloop, daarom is het lastig om op basis van een naam een bepaald product te identificeren. Om deze reden zijn er diverse mogelijkheden bedacht, met betrekking tot voorraadbeheer, zodat je dit kunt vereenvoudigen. Het SKU-systeem is één van deze systemen en heeft geen uniforme invulling. Hierdoor is het voor een fabrikant mogelijk om eigen coderingen te hanteren die wederverkopers weer kunnen koppelen aan hun eigen SKU. Enkele productkenmerken die worden opgenomen in codes zijn:

  • Om welke fabrikant het gaat;
  • Welke beschrijving het item betreft;
  • Van welk materiaal het product is gemaakt;
  • De afmetingen van het apparaat;
  • De garantievoorwaarden die van toepassing zijn.

Daarnaast heeft Google ook een nieuw platform genaamd: ‘Google Shopping’ waarbij het eenvoudig is om een SKU toe te voegen. Hierdoor kun je online eenvoudig producten toevoegen op basis van dit nummer. Zo kan Google verschillende verkoopkanalen bundelen, om zodoende de zoektocht voor de consument een stuk makkelijker te maken. Jij als verkoper kunt dan extra je best doen, zodat je zeker weet dat je de beste resultaten haalt.

Hoe kun het SKU goed inregelen in jouw organisatie?

Wil jij een SKU gaan toepassen in jouw organisatie? Dan is het goed om hier veel aandacht aan te besteden. Door de juiste SKU toe te passen, weet je zeker dat je er alles aan doet om constant de juiste producten te vinden die je aanbiedt in jouw webshop. Je wil immers voorkomen dat iemand anders of jij-zelf lang moet zoeken voor bepaalde producten, terwijl jij dit makkelijk kunt regelen door een SKU systeem in je webshop te laten integreren. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan direct contact op met een specialist en laat je vrijblijvend informeren naar de mogelijkheden.