Wat is een time on site?

Wat is een time on site?

Wat is een time on site?

Time on site is een definitie waarbij wordt gekeken hoe lang een persoon tijd doorbrengt op een website. Dit wordt over het algemeen gemeten in seconde, maar het is ook mogelijk om in minuten te meten. Naast de website is het ook mogelijk om per specifieke pagina te kijken wat de tijd is. Hierbij hebben we het dan over de time on page. Door deze tijden in context te brengen kunnen er diverse informatie mogelijkheden worden verzameld over een website en de bezoeker. Maar wat is een time on site nu precies en waarvoor is dit allemaal goed? Op deze pagina lees je alles over de term time on site.

Definitie time on site

Zoals je weet is tijd geld. Om deze reden is het goed om de tijd te meten van jouw website. Uit diverse onderzoeken is namelijk gebleken dat het aantal bezoekers afhaakt als het hoogste in de eerste 30 seconde van een website wordt bezocht. Kortom, wanneer je de aandacht van de bezoeker langer kunt vasthouden zul je merken dat de kans op een conversie ook groter wordt. Dat betekent echter niet dat je zoveel mogelijk informatie op een bepaalde pagina moet plaatsen. Het is altijd goed om zo clean en lean mogelijk te blijven en om zodoende de klanten zo lang mogelijk op je website te laten houden. /hierbij kun je bijvoorbeeld goed werken met subpagina’s in de klant langer op je website te houden.

De bounce-rate

Een andere term die veel voorkomt is de bounce rate. De bounce rate staat voor het aantal websitebezoekers die na de eerste pagina alweer de website gaan verlaten. Dit kan natuurlijk in een aantal seconde plaatsvinden en daarom is het van belang om de pagina waar bezoekers binnenkomen snel te laten laden. Je wilt immers een goede eerste indruk maken waarbij direct informatie wordt geboden waar de bezoeker op zoek naar is. Hierbij is het goed om te melden dat het niet altijd hoeft te gaan om de homepagina. Via zoekmachines is het namelijk mogelijk dat bezoekers ook terecht komen op andere pagina’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productpagina’s van een bepaald product met daarin een link van een specifiek onderwerp.

Tot slot: Langer is niet per definitie beter

Tot slot is het ook nog goed om te melden dat het niet altijd gaat om de lengte, maar wat je ermee doet. Longreads is natuurlijk goed voor de score en leidt over het algemeen ook tot een betere conversie ratio, maar de kwaliteit van een pagina staat altijd voorop. Daarom is het altijd goed om te kijken naar de technische kwaliteit, het design en de content die staat weergegeven.