Wat is end of life?

Wat is end of life?

Wat is end of life?

End of life betekent niet meer of minder dan het einde van het leven. Vrijwel alles heeft een levensduur en zal uiteindelijk stoppen met werken. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor organismes zoals de mens. Ook een product heeft echter een End Of Life. Dit wordt ook wel afgekort als EOL. Met dit begrip kan een verkoper aangeven hoe lang een product blijft bestaan. Zodra er sprake is van een End Of Life, wordt het product niet meer verkocht. Bestaande producten krijgen ook geen ondersteuning meer en de organisatie achter het product zal dus ook geen vervangende onderdelen meer produceren.

Voorbeelden van end of life

Er zijn verschillende voorbeelden van end of life te bedenken. Neem bijvoorbeeld het besturingssysteem van een computer. Deze worden vaak ontzettend lang ondersteund. Op een gegeven moment heeft het echter geen zin meer om een ouderwets besturingssysteem te blijven ondersteunen. Het systeem is dusdanig verouderd dat er een nieuw systeem is uitgerold, wellicht zelfs meerdere. Een voorbeeld van een besturingssysteem waarvan de EOL bereikt is, is Windows XP. XP wordt niet langer ondersteund door Microsoft, de ontwikkelaar van Windows. Ook smartphones en auto’s hebben een end of life.

Soms blijft de ondersteuning langer

Ook als een telefoon niet langer gemaakt wordt, blijft men deze vaak ondersteunen. Neem bijvoorbeeld een oudere Apple telefoon. Zodra een nieuwe telefoon is uitgerold, wordt deze niet meer gemaakt. Echter, blijft het mogelijk om je telefoon door Apple te laten repareren. Ook worden er nog steeds updates uitgerold. Pas zodra dit allemaal gestopt is, kunnen we echt spreken van End Of Life. Het product is nu echt aan het einde van zijn leven. Heb je het product nog in bezit en gaat het stuk, dan zit er niets anders op dan het vervangen ervan.

Hebben jouw producten een end of life?

Soms is het verstandig om je klanten een beeld te geven van een end of life. Verkoop je bijvoorbeeld een vermelding op je website? Dan is het belangrijk om de klant ook een beeld te geven van hoe lang deze blijft staan. Op die manier komt de klant niet voor onaangename verrassingen te staan. Als je een product niet langer ondersteund, is het belangrijk dit ver van tevoren aan te geven.