Wat is eye tracking?

Wat is eye tracking?

Wat is eye tracking?

Wat is eye tracking? In dit artikel gaan we jou precies vertellen wat dit is. Mocht je hier namelijk mee aan de slag willen gaan, dan is het wel zo handig dat je hier de nodige kennis van hebt. Onderstaand geven we jou handige informatie zodat je precies weet wat het is, je kunt dan meteen bepalen of het toegevoegde waarde biedt. Een ding is in ieder geval een feit en dat is dat eye tracking binnen de online marketing vaak wordt toegepast.

Eigenlijk kan je al uit de naam halen wat eye tracking precies is. Bij eye tracking wordt de positie van je pupil in het oog gevolgd. In veel gevallen wordt dit gebruikt op het moment dat men producten of diensten wilt verbeteren. Echter is dit niet het enige moment waarop dit gebruikt wordt. Zo kiezen marketeers er ook voor om het gedrag van de klant te analyseren, vervolgens manipuleert men dit gedrag voor commerciële doelen. In het verleden had je hier specifieke hardware voor nodig, tegenwoordig zijn er veel meer producten voor consumenten die dit makkelijker maken. Vraag jij je af hoe dit precies wordt gebruikt voor marketing? Lees dan verder!

Voor marketingdoeleinden

Eye tracking is iets dat er al is sinds de 19e eeuw en toen der tijd werd dit toegepast om te meten welke bewegingen de pupillen maakten. Zo kon men precies zien hoe teksten gelezen werden. Vervolgens paste men dit toe bij televisiereclames. Het handige hieraan is dat je zo precies kunt zien welk deel van de reclame interessant is. Waar kijken mensen naar en hoe kan de reclame verbeterd worden.

Anno 2021 wordt eye tracking ook gebruikt voor websites en dit is ideaal. Het is natuurlijk de bedoeling dat mensen in actie komen op het moment dat zij op je website aanwezig zijn. Je wilt natuurlijk dat ze een product of dienst afnemen. Met behulp van eye tracking zie je precies op welke pagina mensen binnenkomen, waar ze lang naar kijken en waar ze weer weg gaan. Je ziet dus eigenlijk al snel welke pagina’s op je website interessant zijn en welke dit niet zijn. Vervolgens kan je hier je website op aanpassen en dus verbeteren.