Wat is prijsbeleving?
Prijsbeleving is een belangrijke term in de marketingwereld en wordt veel gebruikt in het bedrijfsleven. De prijsbeleving onderzoeken van je klanten en bezoekers is een heel belangrijk proces wat belangrijk is voor je bedrijf. De prijsbeleving laat zien aan je bedrijf hoeveel een klant bereid is aan je product of dient te besteden. Dit is natuurlijk wel heel erg belangrijk als je de prijzen van je producten of diensten gaat bepalen. Het laat ook zien aan je bedrijf hoeveel waarde een bezoeker of een klant hecht aan je product of diensten. De prijsbeleving kan in vele factoren worden, berekend. Er zijn vele rollen die meespelen met het bepalen van je uiteindelijke verkoopprijs van een product of een dienst. Door de introductie van het internet is prijsbeleving veel nauwkeuriger te meten dan hiervoor. Zo zou de prijsbeleving van een premium product veel hoger zijn dan bijvoorbeeld een huismerk. Dit zie je ook in het echt, sommige mensen besteden liever meer geld uit aan een pasta merk zoals Nutella dan bijvoorbeeld jumbo huismerk. Hierbij zie je dat de klanten dus veel meer geld willen besteden aan een premium product. Hierbij leggen ze dus veel meer waarde bij het dure product ten opzichte van de goedkope producten. Meestal zie je al dat iets meer prijsbeleving heeft door de verpakking. Vaak zie je bij goedkope producten een goedkope verpakking. Dit is anders bij de premium producten, deze hebben vaak een kleurrijke en een veel duurdere verpakking.
Hoeveel ben je bereid te betalen?
Heel veel mensen willen vaak exclusieve producten die heel veel geld kosten. Hier spelen bedrijven dan hierop natuurlijk in. Hierbij bieden ze bijvoorbeeld exclusieve schoenen aan die voor duizenden euro’s gekocht kunnen worden. Deze mensen hebben dan ook bijvoorbeeld een hoge prijsbeleving en zijn, bereid om super veel voor een product te betalen. Als het blijkt dat een klant een lage prijs beleving heeft dan is het belangrijk dat je werkt met bijvoorbeeld veel acties. Op die manier is de prijs laag en zouden deze klanten sneller iets van je kopen dan eerst. Op deze manier kan je je prijzen goed afstellen op je klanten.