Wat is profilering?

Wat is profilering?

Wat is profilering?

Profilering is super belangrijk voor je bedrijf en voor een marketeer. Hierbij wordt er data verzameld van een persoon of bijvoorbeeld in het zakenleven van een klant. Hierbij is het belangrijk dat alleen de belangrijke informatie wordt verzameld van de klant. Dit kan het koopgedrag zijn van de klant, maar het belangrijkste de contactgegevens van de klant. Hiermee kan het bedrijf of de marketeer de klanten op de hoogte houden van acties of van producten. Deze informatie wordt ook gebruikt om de doelgroep van een bedrijf te bepalen. Hierbij kunnen ze uit de informatie bijvoorbeeld kijken waar de klanten vandaan komen en wat het geslacht is. Daarnaast kunnen ze kijken naar de leeftijd van de klanten en hoeveel klanten er zijn. Hierbij kunnen ze een duidelijke doelgroep schetsen voor het bedrijf. De doelgroep is natuurlijk heel belangrijk voor een bedrijf hierbij kunnen ze producten aan de doelgroep aanbieden die zei ook daadwerkelijk willen hebben. Doordat je de doelgroepen in kaart brengt kan de adverteerder of wellicht de marketeer veel doen met deze informatie. Zo kan hij een marketingcampagne oprichten gericht op een doelgroep. Dit is veel effectiever om te doen dan als je een campagne maakt zonder dat je een duidelijke doelgroep in zicht hebt. Daarnaast wordt er niet alleen een profiel gemaakt van een persoon, maar kan er ook een profiel worden gemaakt van een website. Hierbij kijken ze naar de kenmerken van een website en kunnen ze de websites ook een groepen zetten zodat ze bij elkaar passen.

Hoe kom je aan al deze informatie van de personen?

Je kan op veel verschillende manieren informatie krijgen om de profilering in werking te stellen. Zo kan het zijn dat je als bedrijf een vragenlijst maakt om deze door de personen te laten invullen. Hierbij kan je dan ook vragen voor de leeftijd en waar ze vandaan komen. Een supermarkt zoals de Albert Heijn doet dit natuurlijk anders, zei hebben een bonuskaart. Via deze bonuskaart kunnen ze het koopgedrag van de klanten in kaart brengen en kijken hoe vaak een klant terug komt. Op deze manier kunnen ze een duidelijk inzicht krijgen op de klanten die er binnen komen.