Wat is propositie?
Een propositie is als het ware een voorstel die feitelijk kan kloppen, maar ook juist niet kan kloppen. Het doel van een propositie is om eventuele klanten van zakelijke klanten te overtuigen van een merk of product. Het is hierbij belangrijk dat je weet dat het hierbij niet gaat om een slogan. Het hier over een belofte meestal die het bedrijf probeert waar te maken. Zo kunnen ze zeggen dit is het beste product wat er op de markt is. terwijl dit ook niet zo kan zijn. Op deze manier proberen ze dus klanten te lokken. Het is wel belangrijk dat een propositie in het hele plaatje groot en deels waar moet zijn en dat er maar een paar dingen niet waar zijn. Het gaat hierbij dus om kleine dingen die waarschijnlijk dan niet waar zijn. Het doel is ook om het bedrijf in een wat positiever daglicht te zetten hierbij is het belangrijk dat het imago van het bedrijf intact blijft. Het kan dus niet zien dat je propositie helemaal gelogen is en dat klanten hier dan ook daadwerkelijk achter komen, dit wil je altijd kunnen voorkomen. Het is ook belangrijk dat je in een propositie met feiten komt, daarnaast wil je ook een verwervende optie erin hebben waarin je klanten aantrekt. Het is belangrijk dat een propositie kort maar ook krachtig is. Daarom is het soms heel moeilijk om het kort te houden. Dan is het de kunst dat jij als marketeer dit alsnog kan doen en hiervoor een oplossing kan vinden.
Verwarrende synoniemen van propositie
Er zijn veel dingen waarmee mensen een propositie verwarren. Zo kan het zijn dat mensen een elevator pitch verwarren met een propositie. Maar een pitch is letterlijk een presentatie van een product die enkele minuten kan duren. Terwijl dat met een propositie dus duidelijk niet is. Op deze manier kunnen mensen dit ernstig verwarren wat je niet wilt hebben. Ook verwarren mensen een propositie vaak met een slogan terwijl hier ook een groot verschil in zit. Bij een slogan gaat het meestal over een paar krachtige woorden die worden samengevoegd om het merknaam te vergroten voor het bedrijf.