Wat is retargeting?
Bij retargeting wordt er gekeken of bepaalde klanten teruggehaald kunnen worden. Dit is heel belangrijk voor een bedrijf om meer klanten te krijgen of klanten te behouden. Zo heb je als voorbeeld dat een persoon zoekt voor een spijkerbroek op je website. Maar door een bepaalde reden even niet meer op de website kan zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn doordat het internet uitgevallen is. Het kan dan zo zijn dat de klant vergeten is dat die op jouw website is geweest. Het voordeel van retargeting is dat de klant op iedere website die hij bezoekt weer de spijkerbroeken ziet van jouw bedrijf. Op deze manier probeer je dus als bedrijf je afgehaakte bezoekers terug te brengen naar je website om alsnog een aankoop te doen. Google zorgt ervoor dat dit goed gebeurt. Google maakt gebruik van cookies om al deze informatie te krijgen van een gebruiker. Zo kunnen de cookies het surfgedrag van bepaalde gebruikers in acht nemen en deze informatie doorspelen naar Google. Op deze manier kan Google de afgehaakte klant proberen terug te halen. Door middel van een tracking cookie kan Google jou volgen naar de volgende websites die jij bezoekt. Als jij dan op bijvoorbeeld een nieuwswebsite zit is er een grote kans dat je de reclame ziet van de vorige website. Dit heeft allemaal wel te maken met je surfgedrag en je moet natuurlijk wel genoeg weergaven hiervoor hebben.
Hoe ziet de retargeting eruit?
Als je op een website ziet en je ziet een banner met producten die je eerder hebt gezien weet je dat dit retargeting is. Meestal zijn dit kleine banners met een afbeelding van het product. Vaak staat hier ook een prijs van het product bij, op deze manier kan je terug gelokt worden naar een website. Een bedrijf kan deze informatie ook opvragen bij Google. En met deze informatie kan een bedrijf veel doen. Zo kan je als bedrijf kijken naar waar een toekomstige klant is afgehaakt en hier kan het bedrijf eventueel aanpassingen doen zodat dit niet meer gebeurt in de toekomst. Op deze manier kan je meer omzet maken voor je bedrijf.