Wat is roi?
De term roi is een afkorting voor return on investment. Dit gaat over de effectiviteit van een investering bepalen. Als je een investering doet wil je natuurlijk wel weten of dit werkt en het uiteindelijk je rendement kan geven. Hierbij is het belangrijk dat je van tevoren onderzoek doet naar hetgeen waarin je wilt gaan investeren. Hierbij kan je online zelf onderzoek doen door middel van video’s te bekijken of naar blogs te gaan die gaan over investeringen. Als je een goede investering wilt doen kan je het risico nemen om een investering te plaatsen in iets. Dit kan natuurlijk heel goed uitpakken, maar ook slecht uitpakken. Als je eenmaal een paar maanden erin zit is het belangrijk dat je kan kijken hoe het zit met je investering. Dit doe je door middel van een roi toe te passen. Hierbij kun je gaan kijken hoeveel verlies en hoeveel winst je nou eigenlijk hebt gemaakt over een bepaalde periode.
Berekening van een roi
Als je bijvoorbeeld 20000 euro hebt geïnvesteerd in een ander bedrijf en je krijgt bijvoorbeeld 24000 euro terug. Dit betekent dat dan je een winst hebt van 4000 euro. Dit is dan ook 20%. Dit betekent dat je roi succesvol is en je kan zien dat je investering goed is gelukt. Dit kan je pas verzekeren als je je investering ook daadwerkelijk verkoopt. Hierbij verkoop je in principe je aandelen aan een ander. Met de roi kan je ook de uitkomsten van je andere investeringen bijhouden en deze met elkaar vergelijken.
Social return
Je kan natuurlijk ook investeren in duurzame dingen. Zo kun je als bedrijf investering in elektrische auto’s die wat zuiniger zijn. Hierbij maak je een investering op een duurzaam iets. Dit hoeft niet te betekenen dat je hier winst op maakt. Het kan zelfs zijn dat je er verlies op maakt. Maar indirect maak je er juist winst op, omdat veel mensen het fijn vinden als een bedrijf of onderneming duurzaam is. Op deze manier krijg je misschien meer klanten die weer dingen bij je gaan kopen. Op deze manier maak je meer omzet als bedrijf.