Wat is SEM?

Wat is SEM?

Wat is SEM?

SEM, een afkorting dat veel gebruikt wordt in de internet wereld. SEM is de afkorting dat staat voor Search Engine Marketing en dit is een vorm van marketing dat zich specifiek richt op zoekmachines. Hierdoor wordt de zichtbaarheid in zoekresultaten pagina’s op bepaalde betaalde advertenties of via optimalisatie aan organische zoekresultaten worden weergegeven. Zowel SEO als SEA vallen onder deze vorm van adverteren, maar wat is SEM nu precies en hoe verschillen deze van elkaar? Hier lees je meer informatie over zodat je de juiste keuze zult maken.

Definitie van SEM

Zoals je weet staat SEM voor Search Engine marketing. Dit houdt in alle soorten van promotie die betrekking heeft op zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing of DuckDuckGo. Over het algemeen wordt de meeste aandacht besteed aan Google vanwege het grote marktaandeel. Over het algemeen kun je in andere landen ook grote zoekmachines vinden. Zo heeft Rusland bijvoorbeeld Yandex en heeft China weer Baidu. Het is echter goed om SEM op te splitsen in SEO en SEA. Wil jij beter specialiseren, dan is het goed om hier contact op te nemen met een specialist zodat je zeker weet dat je de juiste keuze zult maken. Het Hoger scoren in Google is natuurlijk lucratief omdat je hier meer omzet door zult realiseren.

SEO

Als we het hebben over SEO gaat het voornamelijk om het optimaliseren van websites om zodoende de ranking van zoekmachines te doen verbeteren. Dit is natuurlijk een vorm van marketing dat de vindbaarheid moet vergroten om zodoende meer bezoekers en conversies te verhogen. Optimalisatie kan door experts en marketingbureaus tegen betaling worden verricht. Het is goed om hier aandacht aan te besteden omdat SEO een organisch resultaat is die meer resultaat zal opleveren en dat is natuurlijk precies hetgeen wat je wilt bereiken. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden? Dan is het goed om hierover contact op te nemen met een specialist.

SEA

Als we het hebben over SEA, gaat het om Search Engine Advertisement. Bij SEA gaat het om betaalde advertenties die worden weergegeven in de zoekresultaten pagina’s.  In plaats van de organische weergave wordt op basis van relevantie tegen betaling weergegeven op een goede plek binnen Google. Deze plaatsing wordt bepaald op basis van het bedrag dat de adverteerder wilt betalen. Betaal je dus meer per klik dan zul je ook hoger in de zoekmachines staan.