Wat is SMART?

Wat is SMART?

Wat is SMART?

SMART staat in dit geval niet voor het automerk smart. SMART staat in de marketing voor een methode om doelstellingen te definiëren en om zodoende richting te geven aan de haalbaarheid hiervan. Daarnaast wordt door het toepassen van een SMART formulering de haalbaarheid verhoogt. Hierbij gaat het om, specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdgebonden. Door elk doel te koppelen aan een SMART formulatie kan je doelen inzichtelijker instellen waardoor je ze sneller kunt bereiken. Maar wat is het nu precies en waar dien je rekening mee te houden als je hiermee in aanmerking komt? Hieronder lees je meer over de SMART formulatie van doelen.

Definitie SMART

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is door het toepassen van een SMART methode een mogelijkheid dat je snel en overzichtelijk naar een doel kunt werken. Hierbij dien je voornamelijk gebruik te maken van onderstaande vijf criteria die we tevens kort zullen toelichten zodat je hier een goed beeld bij hebt.

Specifiek: Een vage doelstelling leidt niet tot een resultaat dat je wilt behalen. Om deze reden is het van belang om de doelstellingen die je wilt formuleren zo nauwkeurig mogelijk te formuleren zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Mocht je hier hulp bij nodig hebben is het zeker aan te raden om een specialist in te schakelen zodat je doelen altijd helder en nauwkeurig zijn geformuleerd.

Meetbaar: Het is goed om een startpunt en een eindpunt te bepalen om zodoende het resultaat te meten. Als je namelijk geen meetpunten instelt kun je ook het uiteindelijke resultaat niet meten end at is natuurlijk zonde. Afhankelijk van de doelstellingen zul je merken dat de meetpunten zullen verschillen, maar dat ze erbij moeten zijn dat is een ding wat zeker is.

Aanvaardbaar: Hierbij moet een balans worden gemaakt tussen de haalbaarheid en de ambiguïteit. Als je namelijk de lat te hoog legt zul je merken dat er snel wordt afgehaakt en dat is natuurlijk precies hetgeen wat je niet wil realiseren.

Realistisch: Als je doelstellingen gaat om rouleren is het goed om alles realistisch in te schakelen. Hierbij kun je denken aan voldoende personeel budget en andere zaken om je doelen te behalen.

Tijdsgebonden: Als je een kortetermijndoel formuleert is het goed om SMART te gebruiken. Hierdoor kun je namelijk en tijd koppelen waardoor je zeker weet dat je een bepaalde tijd hebt voor een doelstelling om deze te behalen. Je zult merken dat dit helpt om je doelstellingen te doen behalen.