Wat is social selling?
Social selling een definitie dat steeds vaker terugkomt in de marketing wereld, maar wat is het nu precies? Social selling is een verkoopmethode waarbij social media platformen voornamelijk worden ingezet om meer klanten te krijgen en om zodoende meer connecties te leggen. Het voornamelijkste doel hierbij is om een verkoop tot stand te brengen. Over het algemeen zijn dit vaak trajecten die langere tijd in beslag nemen waarbij het ook vaak meer tijd en kosten met zich meebrengt. Maar wat is social selling nu precies? Hieronder zullen we eerst stilstaan bij de definitie van social selling.
Definitie social selling
Het is goed om te benoemen dat een LinkedIn, een Facebookpagina of een Twitter account over het algemeen direct gekoppeld is aan social sales. Het is natuurlijk wel zo dat niet iedereen zich hiervan bewust is. Waar je voornamelijk social media gebruikt om levensgebeurtenissen vast te leggen kun je natuurlijk ook via social media uiteenlopende doeleinden gebruiken om zodoende connecties te zetten met ondernemers. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om middels social selling een dienst van je bedrijf te promoten of jezelf als professional aan te bieden. Het opbouwen van relaties is de basis als het gaat om social selling en daarom is het wel goed om te melden dat je een lange adem nodig hebt.
Het opbouwen van zakelijke relaties
Als je een webshop hebt waarbij je voornamelijk producten aanbiedt die een terugkerend karakter heeft is het natuurlijk goed om vaste klanten te gaan werven. Dit kun je doen via een traditionele advertentie of via een cold call actie. Door veel zakelijke relaties op te bouwen op social media platformen kun je doelgroep goed benaderen door het inzetten van diverse advertenties. Hierdoor weet je zeker dat je een persoonlijke aanpak zult hanteren die uiteindelijk ook zal leiden tot conversie en laten we eerlijk wezen, dat is precies wat je wilt!
Tevens is het nog goed om stil te staan bij het grijze gebied. Bij social selling is er namelijk een grens tussen persoonlijke interactie en commercieel interactie. Om deze reden is het goed om te weten dat niet iedere contactpoging wordt geaccepteerd. Om deze reden is het zeker aan te raden om hier aandacht aan te besteden want je wilt immers voorkomen dat je achteraf voor verrassingen komt te staan. Benieuwd naar de mogelijkheden? Lees op het internet de mogelijkheden op het gebied hiervan in zodat je niet voor verrassingen komt te staan.