Wat is spam score?
Als we kijken naar MOZ is dit een invloedrijke tool wanneer het gaat om internet marketing en dan voornamelijk zoekmachine optimalisatie. Veel marketing professionals wenden zich namelijk tot deze website en tot dit onderwerp. Op basis hiervan heeft de tool Moz een spamscore ontwikkeld. Deze score laat in percentages zien hoeveel overeenkomstige kenmerken door Google reeds zijn gestraft of zelfs zijn verwijderd. Maar welke definitie kunnen we nu koppelen aan spamscore? Hieronder lees je hier meer over!
Definitie spamscore
Net zoals Google heeft Moz ook een model ontwikkeld en tevens toegepast om een spamscore te doen bepalen. Zo heeft dit artikel 27 overeenkomstige kenmerken herkend in miljoenen websites die zijn gestraft door Google. Tevens is het ook goed om te benoemen dat niet alle websites met een hoge spamscore misleidend en slecht zijn, maar de kans is groter dat het algoritme van Google deze [pagina’s een lagere ranking geeft. Er zijn als het gaat om spam score drie score groepen te definiëren.
- Een spamscore tussen de 1 en 30 procent is als laag te kwalificeren;
- Een spamscore tussen de 31 en 60 procent is als gemiddeld te kwalificeren;
- Een spamscore tussen de 61 en 100 is als hoog te kwalificeren
Onderzoek de concurrenten
Het is altijd goed om je website zelf te analyseren, maar het is ook zeker aan te raden om naast je eigen website ook de spam score van je concurrenten te doen bekijken. Als je bijvoorbeeld ziet dat ze een veel lagere score hebben, dan kan dit een reden zijn dat ze hoger scoren in Google dan jouw website. Als je een lage score hebt is dit niet direct een reden tot paniek, maar het kan zeker wel een indicatie zijn dat optimalisatie handig kan zijn. Je wilt immers voorkomen dat je een penalty opgedragen krijgt vanuit Google.
Periodiek controleren
Het is daarom ook altijd goed om periodiek de controle uit te voeren op basis van je spam score. Als je merkt dat tijdens je periodiek controle de spamscore te hoog is, dan is het zeker aan te raden om hier vroegtijdig aan de bel te trekken. Je wilt immers voorkomen dat je een straf krijgt waardoor je helemaal wegzakt in de zoekmachines van Google. Probeer daarom altijd eens in de maand te kijken hoe de vlag erbij hangt. Hierdoor weet je zeker dat je een goede keuze zult maken!