Wat is storytelling?

Wat is storytelling?

Wat is storytelling?

Storytelling is een term dat steeds vaker terugkomt in de marketingwereld. Storytelling is een marketing methode waarbij de aanbieder een verhaal vertelt aan de potentiële afnemer. Dit kan bijvoorbeeld een verhaal zijn over een product of een merk, maar het kan ook een verhaal zijn dat een sfeerimpressie geeft waarbij nieuwe producten en/of diensten worden geboren. In online marketing wordt storytelling vaak toegepast naar zoekmachine optimalisatie. Maar wat is het nu precies en waarom is het van belang om storytelling toe te passen in je marketing strategie? Hierover lees je hieronder meer.

Definitie storytelling

Als we kijken naar de online marketingwereld, ligt de grote nadruk op zoekmachine optimalisatie. Dat is natuurlijk vanzelfsprekend want je wilt de vindbaarheid in zoekmachines van groot belang maken omdat je hierdoor producten en/of diensten bekender kan maken bij je potentiële doelgroep. Maar wat ga je doen als je als eerst contact legt met je potentiële klant? Zoals je wellicht weet zijn de meeste online marketing strategie erop gericht dat je zo hoog mogelijk in Google dient te scoren, maar minder in het vertellen van een verhaal die linkt naar een persoon. Storytelling is een belangrijk onderdeel hiervan en vooral ook bij social media zie je dat het steeds meer populariteit wint.

Het goed vertellen van een verhaal

Zoals je wellicht hebt kunnen opmaken uit de definitie is het dus van belang dat je een goed verhaal kunt vertellen over de producten en/of diensten die jij aanbiedt. Als je dit namelijk niet doet zul je merken dat je hier spijt van zult hebben en dat is natuurlijk erg prettig. Om deze reden is het altijd goed om stil te staan bij je producten en om te kijken of je hier een eigen beleving in kunt creëren die de potentiële klant aanspreekt.

 

Het vertellen van een verhaal en het juist toepassen van storytelling is echter een strategie die als zeer lastig te kwalificeren valt. Om deze reden is het goed om hier aandacht aan te besteden zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het zou immers zonde zijn als je een verkeerde strategie toepast wat uiteindelijk zal leiden tot minder bezoekers in plaats van meer bezoekers. Probeer om deze reden dan ook altijd te kijken of je een specialist in kan schakelen die je kan helpen bij het vertellen van een goed en duidelijk verhaal met een boodschap die je potentiële doelgroep omver kan blazen. Hierdoor weet je zeker dat je de juiste keuze zult maken.