Wat is targeting?

Wat is targeting?

Wat is targeting?

Zoals je weet zijn er enorm veel online strategie. Als je alles, maar gaat gebruiken ben je in het wild aan het schieten om zo een groot mogelijke doelgroep te bereiken, maar je kunt beter gericht marketing uitvoeren op je doelgroep om zodoende de conversie van je campagne te doen vergroten. Dit noemen we ook wel targeting. Target is een Engels woord voor doel, kortom je zult dus doelgericht klanten zoeken en benaderen. Maar wat is targeting nu precies en hoe kun je de juiste doelgroep aanspreken? Alles over targeting lees je op deze pagina.

Definitie targeting

Zoals je weet is het mogelijk om bij internet marketing voor kwantiteit te gaan. Als je namelijk 1000 bezoekers hebt met een conversieratio van 5% zal dit uiteindelijk leiden tot 50 klanten. Je kunt echter middels targeting er ook voor zorgen dat je minder bezoekers krijgt met een hogere conversieratio, Als je dan 500 bezoekers hebt, maar de conversieratio ligt op 20%, dan heb je al 100 bezoekers. In dit geval is het niet erg dat de bezoekers zijn gehalveerd, want je uiteindelijke sales zijn veel hoger en dat is de theorie achter targeting. Bij targeting ga je doelgericht op zoek naar klanten waarbij de potentie tot conversie hoger ligt dan gebruikelijk.

Hoe werkt targeting?

Er zijn diverse methodes beschikbaar die gebruik kunnen worden als het gaat om targeting. Hieronder hebben we een aantal van deze methodes uitgelicht:

  • Het is goed om een niche te vinden. Door een niche zul je merken dat veel mensen veel doelgerichter gaan zoeken en dat is natuurlijk precies wat je wilt.
  • Probeer goed te segmenteren. Hierbij is het goed om te kijken naar producten die aansluiten bij de niche die tevens een goede brutowinstmarge hebben. Hierdoor weet je zeker dat je een goede keuze zult maken.
  • Bouw een relatie op met jouw potentiĆ«le doelgroep.Het is goed om bijvoorbeeld middels social media een groep consumenten aan te spreken en te binden aan je organisatie. Hierdoor zul je merken dat de conversieratio van jouw organisatie zal gaan stijgen.
  • Maak gebruik van de juiste kanalen. Wist je bijvoorbeeld dat Pinterest veel meer vrouwelijke gebruikers heeft dan bijvoorbeeld Tumblr en dat je met Snapchat de jongere doelgroep kunt bereiken en met Facebook de wat ouderen?