Wat is tekstopbouw?

Wat is tekstopbouw?

Wat is tekstopbouw?

Tekstopbouw is de wijze waarop een bepaalde tekst wordt opgedeeld. Hierbij is een visuele indeling ook een toepassing dat betrekking kan hebben op de inhoud. Door een specifieke tekst te wijze kan de leesbaarheid van de website of een bepaalde tekst verhoogd worden. Daarnaast is het ook nog eens goed dat taal en tekstopbouw een grote rol spelen bij de dagelijkse marketing strategie waarbij factoren zoals print / online en doelgroep een cruciale rol zullen spelen. Maar wat is tekstopbouw nu precies en hoe kun je dit het beste toepassen? Dit lees je allemaal op deze pagina!

Definitie tekstopbouw

Als je een spannende film kijkt, is het natuurlijk niet de bedoeling dat je de laatste 10 minuten kijkt om te weten hoe de film afloopt. Tekstopbouw is hier een goed voorbeeld van en kan op verschillende manieren ingevuld worden. Hierbij kun je denken aan:

  • Chronologisch: Hierbij worden onderwerpen conforme en standaard tijdslijn gerangschikt en besproken. Door een chronologische toepassing wordt het voor de lezer duidelijk hoe het verhaal van begin tot eind is.
  • Classificatie: Hierbij wordt informatie onderverdeeld in onderwerpen en categorie├źn. Dit wordt gedaan om structuur in de tekst te brengen. Hierdoor kan een lezer snel de relevante informatie vinden end at is natuurlijk erg prettig.
  • De probleem en oplossing methode. Tijdens deze tekstopbouw methode wordt een probleem geschetst en vervolgens worden er oplossingen geboden. Dit is een tekstopbouw op een verkooppraatje op in te stellen.
  • Tot slot vergelijken. Hierbij worden verschillen en/of overeenkomsten beschreven.

 

Zoals je wellicht kunt verwachten is het mogelijk voor een niet standaard tekstopbouw. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een film die begint bij een conclusie om tot slot het verloop te laten zien. Over het algemeen noemt dit drama en anticipatie op. Kortom, het is afhankelijk per doelstelling welke strategie je moet toepassen voor de tekstopbouw.

Taalkeuze

Als we kijken hoofdtaal te kiezen, is het ook goed om te kijken naar de wijze waarop een tekst wordt geschreven. Hierbij moet rekening gehouden worden met de gehouden doelgroep. Wat is bijvoorbeeld het gemiddelde taalniveau en kan de lezer overweg met vaktermen. Dit is allemaal van belang en om deze reden is het goed om hierbij stil staan als je dit wilt gaan toepassen in je teksten. Je wilt er immers zeker van zijn dat de teksten die jij gebruikt goed aansluiten bij jou als persoon.