Wat is tekstopbouw?
Tekstopbouw is de wijze waarop een bepaalde tekst wordt opgedeeld. Hierbij is een visuele indeling ook een toepassing die betrekking kan hebben tot de inhoud van de tekst. Door een specifieke tekstopbouw te gebruiken kan de leesbaarheid van de website of een bepaalde tekst verhoogd worden. Daarnaast is het ook van belang dat de taal en de tekstopbouw een grote rol spelen bij de dagelijkse marketing strategie, waarbij factoren zoals print / online en doelgroep een cruciale rol zullen spelen. Maar wat is tekstopbouw precies en hoe kun je dit het beste toepassen? Dat lees je allemaal op deze pagina!
Definitie tekstopbouw
Wanneer je een spannende film kijkt, is het natuurlijk niet de bedoeling dat je meteen de laatste 10 minuten bekijkt om te weten hoe de film afloopt, dit heeft te maken met de opbouw van de film. Tekstopbouw is hier een goed voorbeeld van en kan op verschillende manieren ingevuld worden. Hierbij kun je denken aan:
- Chronologisch: Hierbij worden onderwerpen conforme en standaard tijdslijn gerangschikt en besproken. Door een chronologische toepassing wordt het voor de lezer duidelijk hoe het verhaal van begin tot eind is.
- Classificatie: Hierbij wordt informatie onderverdeeld in onderwerpen en categorieën. Dit wordt gedaan om structuur in de tekst te brengen. Hierdoor kan een lezer snel de relevante informatie vinden end at is natuurlijk erg prettig.
- De probleem en oplossing methode: Tijdens deze tekstopbouw methode wordt een probleem geschetst en vervolgens worden er oplossingen geboden. Dit is een tekstopbouw om een verkooppraatje op in te stellen.
- Vergelijken: Hierbij worden verschillen en/of overeenkomsten beschreven.
Zoals je wellicht kunt verwachten is het mogelijk dat er gebruik wordt gemaakt van een niet standaard tekstopbouw. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een film die begint bij een conclusie om tot slot het verloop te laten zien. Over het algemeen roept dit drama en anticipatie op. Kortom, het is afhankelijk per doelstelling welke strategie je het beste kunt toepassen voor de tekstopbouw.
Voor jouw website is het ook belangrijk hoe de tekst is opgebouwd, er dienen voldoende call-to-actions in te zitten, de tekst dient een bepaald aantal woorden te hebben en goed gecopywrite te zijn.
Taalkeuze
Als wij een hoofdtaal willen kiezen, is het ook goed om te kijken naar de wijze waarop een tekst wordt geschreven. Hierbij moet rekening gehouden worden met de doelgroep. Wat is bijvoorbeeld het gemiddelde taalniveau van de doelgroep en kan de lezer overweg met vaktermen. Dit is allemaal van belang en het is dus belangrijk om hier goed bij stil te staan wanneer je dit wil gaan toepassen in jouw teksten. Je wilt er immers zeker van zijn dat de teksten die jij gebruikt goed aansluiten bij jou als persoon.