Wat is upselling?
Upselling is een verkoopmethode waarbij de klant voornamelijk overtuigd wordt op een verbeterde versie van een product en/of een dienst aan te schaffen. Het gaat hierbij om een bestaande klant die een aanbod ontvangt van de aanbieder. Dit is natuurlijk een goede strategie om nog meer geld te verdienen uit een bestaande klant. Maar wat is upselling nu precies en waar moet je allemaal rekening mee houden als je besluit om aan upselling te doen? Hierover lees je op deze pagina meer!
Definitie upselling
Als iemand besluit om naar de autodealer te gaan, dan zal die over het algemeen een nieuwe auto willen kopen. Als een klant een nieuwe auto wilt kopen voor een scherpe prijs zal de verkoper adviseren om hem te bestelen direct een auto alarm te laten installeren. Het zou immers zonde zijn als de nieuwe auto wordt gestolen in de eerste week. Daarnaast zal de verkoper ook de stoelverwarming optie vertellen waardoor je in de winter heerlijk in een warme auto kunt raden en dat is natuurlijk een goed voordeel. Door deze opties toe te voegen zal de verkoopprijs alleen maar doen stijgen waardoor je letterlijk in staat bent om meer geld te kunnen vangen. Deze manier van verkopen wordt ook wel upselling genoemd. Er wordt in dit geval gezorgd dat een klant meer zal betalen dan hij in werkelijkheid zou willen betalen.
Upselling toepassen in de praktijk
Heb jij een winkel en wil jij producten ook gaan upsellen? Dan is het zeker goed dat je op deze pagina bent gekomen, want we zullen hieronder kort stilstaan bij een aantal tips die je kunt toepassen voor jouw eigen winkel. Deze zijn als volgt:
- Biedt een korting aan voor grotere afname van producten waardoor je meer zult verkopen;
- Bepaal drie tarieven en kies altijd het middelste tarief die veel aangeboden wordt tegen lage prijzen. Maar de dure optie juist minder aantrekkelijk zodat er automatisch voor het tweede wordt gekozen;
- Geef aan dat het onderbrengen van meerdere diensten bij een aanbieder zorgt voor minder administratief werk wat uiteindelijk zal leiden tot minder kosten.
Kortom, dit zijn een drietal kleine tips die je kunt toepassen om ervoor te zorgen dat je meer aan upselling zult doen en waardoor je meer sales zult genereren.