Wat zijn utm tags
Utm tags worden tegenwoordig standaard toegevoegd aan website. Daaraan kan je herleiden waar een website vandaan komt. Door het te beginnen van een marketing campagne zou je wel meerder kanalen inzetten om zo tot een goed resultaat te komen. Denk bijvoorbeeld met het benaderen van mensen of bedrijven via sociale media zoals Facebook of Instagram. Het is dan niet te herleiden waar ze precies vandaan komen. Mocht het niet staan in de bio. Zo kan je niet gelijk zien uit welk marketing plan hij valt. Mocht dat wel zo zijn met een website zou je dit gelijk kunnen terug vinden. Het hebben van een UTM-tag is dus erg nuttig, maar hoe maak je nou een UTM-tag aan?
Hoe krijg je een UTM-tag
Een UTM-tag is eigenlijk veel makkelijker te realiseren dan je waarschijnlijk denkt. Je hoeft dus ook niet per se heel handig te zijn met computers. Het genereren van z’n tag doe je via Google URL Builder. Het eerste wat je dan doet is een webadres waar de URL naar toe moet verwezen worden invoeren met de gegevens inclusief een bron. Dit is simpel gezegd de tag van je website. De gehele code wat je in het tekstbalkje schrijft. Dit kan een nieuwsbrief zijn maar ook een advertentie van Google, zo heb je de bron te pakken. Vervolgens zijn er nog een aantal opties waaronder het medium, via wat voor een manier wil je dat de ontvanger jouw campagne ziet. Dit kunnen ook weer verschillende dingen zijn. Het meest voorkomend is dan toch de mail. Dit komt omdat het niks kost en omdat je veel tegelijk kan sturen. Mocht je je keuze hebben gemaakt stuur je het op. Vervolgens wordt er een unieke UTM-tag gemaakt die verwijst wordt naar een standaard pagina. En zo genereer je snel en eenvoudig je eigen UTM-tag. Mocht het zo zijn dat je er niet helemaal uit komt. Zijn er op het internet genoeg video’s te vinden die je verder kunnen helpen met het maken ervan. Doordat de URL en de UTM-tag samen worden gevoegd zal de gebruiker van de website geen idee hebben dat het er staat. Ook worden er allemaal tekens ertussen gezet zoals = en een % zodat de code uniek blijft.