What is digital disruption?

What is digital disruption?

What is digital disruption?

Digital disruption is niet per se een slecht iets, maar kan ook goed opgevat worden door de mensen en bevolking. Het staat voor de transformatie die de bevolking en het zakenleven doormaakt door nieuwe technologieƫn en andere dingen. Dit betekent dat steeds meer handelingen tegenwoordig digitaal gaan en niet meer schriftelijk. Dit kan je bijvoorbeeld zien met je bankafschriften die eerst altijd handmatig door de bank naar je opgestuurd werden. Nu is dat natuurlijk anders en komen de bankafschriften als je dat wilt allemaal in je mail terecht. Dit is voor velen een uitkomst en scheelt dit veel tijd, maar ook papier wat weer goed is voor het milieu.

Op deze manier zie je dat veel nieuwe methodes niet slecht hoeven te zijn, maar ook goed kunnen vallen. Daarom klopt de term digital disruptive niet helemaal. Disrupted staat voor een verstoring en dit is natuurlijk negatief. Terwijl de nieuwe methodes niet allemaal negatief zijn. Een van de negatieve kanten is bijvoorbeeld robotisering. Voor de ondernemingen kan dit wel weer goed zijn omdat deze methode scheelt in de loonkosten van de werknemers. Maar voor de werknemers is dit juist negatief en kunnen veel van deze werknemers hun werk kwijt raken door de robotisering. Op deze manieren kun je zien dat sommige methodes voor bepaalde groepen negatief kunnen zijn, maar voor andere groepen weer positief.

 

De consument bepaald

Uiteindelijk is de klant natuurlijk koning en wordt er gekeken naar de behoefte en wensen van de consument. Die bepalen uiteindelijk hoe en wanneer ze bepaalde diensten of producten willen kopen. Doordat mensen minder vaak naar fysieke winkels wilden gaan waren webshops de perfecte uitkomst voor hen. Dit is vaak sneller en eenvoudiger dan letterlijk naar een fysieke winkel te moeten gaan. Dit wordt ook verstaan onder digital disrupted. Dit is dan weer positief voor de webshops, maar kan dus negatief zijn voor een fysieke winkel. Het is dus belangrijk dat je als bedrijf goed kan luisteren naar de consument en eventueel mee kan gaan in de tijd. Op deze manier kan je ook gewoon winst blijven generen voor je onderneming.