What is put out pricing?

What is put out pricing?

What is put out pricing?

Put out pricing kan belangrijk zijn voor een fabrikant of voor iemand die spullen door verkoopt. Het gaat hierbij om een bepaalde strategie om veel klanten binnen te halen en producten op een hoge afzet te verkopen. Bij put out pricing gaat het erom dat er veel producten worden verkocht voor een lage prijs. Hierbij is de winst heel laag op deze producten, maar heeft het wel een groot doel. De lage prijzen op deze producten zijn soms tijdelijk of een actie, maar ze kunnen ook voor altijd blijven. Het kan zelfs zo zijn dat bedrijven verlies kunnen maken op deze strategie. Het gaat erom dat voor sommige bedrijven dit een goede strategie is. Op deze manier kunnen bedrijven heel veel dingen verkopen voor weinig winst, maar kunnen ze wel klanten binnenhalen. Als de klanten zijn binnengehaald kunnen de klanten bijvoorbeeld kijken naar andere producten. Op deze producten die ze wellicht willen kopen kan jij als bedrijf dan bijvoorbeeld meer winst op maken. Deze strategie wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld concurrenten uit de markt te drukken. Doordat jij als bedrijf je producten of diensten voor heel weinig geld verkoopt kan het zo zijn dat veel bezoekers of klanten bij hun oude bedrijf weggaan. Op deze manier haal je klanten weg bij andere bedrijven die soortgelijke producten verkoopt. En deze klanten krijg jij er dan bij waardoor jij meer winst kan maken in de toekomst. Op deze manier blijf jij altijd een stapje voorlopen op je concurrent.

Welke bedrijven gebruiken deze strategie veel?

De put out pricing strategie wordt vooral gebruikt door grote bedrijven die geld kunnen verliezen. Dit kunnen bijvoorbeeld grote telecom bedrijven zijn die bepaalde diensten voor heel weinig geld verkopen. Je ziet dan vaak dat bestaande klanten van andere telecombedrijven bijvoorbeeld over stappen om bij een goedkopere provider te zitten. Daarnaast zie je dit ook veel gebeuren bij bedrijven zoals Apple en Samsung. Zo heb je bijvoorbeeld in de horeca bedrijven die bezorgen gratis doen ten opzichte van andere bedrijven in die sector. Op deze manier proberen ze zich te onderscheiden van de concurrenten en een put out pricing toe te passen in hun strategie.