What is thought leadership?

What is thought leadership?

What is thought leadership?

Thought leadership is een type content marketing waarbij een persoon als kanaal zichzelf als autoriteit presteert met betrekking tot een bepaald onderwerp. Hierbij wordt voornamelijk gepoogd om de meest diepgaande en relevante antwoorden te geven op vragen die worden gesteld door mensen. Maar wat is nu precies de bedoeling van thought leadership en waarom is deze marketingstrategie een opkomend succes? Hierover zullen we op deze pagina meer vertellen zodat je precies weet wat je te wachten staat.

Definition thought leadership

Als we kijken naar de definitie van Thought Leadership is dit erg lastig en niet uniform te stellen. Hier wordt regelmatig als buzzword of marketing term gebruikt zonder dat er veel inhoud aan gebonden is. Soms is het zelfs zo dat het wordt uitgelegd als een uniek standpunt ten opzichte van concurrenten om zich daarmee onderscheidend naar buiten te treden. Daarnaast kan thought leadership ook duiden op een duidelijk herkenbare uitstraling waarbij elementen met elkaar in verbinding staan. Daarnaast kan het ook uitgelegd worden als een autoriteit op een specifieke omkaderd gebied.

We kunnen dus concluderen dat wat de uitleg ook mag zijn het altijd een vorm van profilering is met een commercieel doel. Het is namelijk een goed kanaal om een merk, product en/of dienst beter te doen positioneren middels autoriteit. Kortom, zeker een aanrader! Hierbij is het wel goed om te benoemen dat je voldoende kennis moet hebben over de mogelijkheden en de branche zelf. Als je dit namelijk niet hebt zul je door de mand vallen en zal de thought leadership een negatieve wending krijgen en dat is natuurlijk ook niet wat je wilt.

Leider in gedachten

Iedereen is in staat om iets te gaan bedenken, maar toch zijn de meeste niet origineel. Als je zelf iets bedenkt, betekent dit helaas niet automatisch dat je de eerste bent met deze ontdekking. Met de thought leadership wordt er naar buiten gecommuniceerd dat de persoon in kwestie enorm veel autoriteit heeft op een speciaal gebied. We kunnen dit ook wel beschrijven al een niche-onderwerp. Als iemand behoefte heeft aan deze informatie dan gaan er over het algemeen ook vragen gesteld worden die beantwoord kunnen worden. Kortom, het gaat dus om diepe dan eenvoudige materie.