Heel even kort, de term linkbuilding komt kort door de bocht uit op het verkrijgen van backlinks om een website autoriteit te verhogen en zoekmachines positieve signalen geven zodat ze deze site hoger in de zoekresultaten plaatsen en er meer bezoekers op de site komen.
Om een goede reputatie op te bouwen is het enorm belangrijk om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. In Nederland bestaat dit uit relevante startpagina’s en een mix van hoge en lage kwaliteit linkjes. Het is bijvoorbeeld niet logisch dat je alleen op de beste sites staat of als je bijvoorbeeld een link profiel hebt welke volledig bestaat uit startpagina’s of alleen uit nofollow links. Verder is het vaak beter om jouw backlink in een stukje tekst te hebben om de site van de ander in plaats van een losse link, of nog beter, plaats jouw backlink in een artikel wat volledig over jouw site gaat.
Ten eerste, zonder kwalitatieve content raden we je af om te beginnen aan linkbuilding zelf. Kijk eerst goed naar de content welke op jouw site staat, is deze niet goed, verbeter dit eerst.
Linkbuilding is een belangrijk aspect van online marketing maar ondersteunend aan de site zelf. Het zelfstandig uitvoeren van linkbuilding is goed mogelijk, maar kost tijd en geld.
Kost linkbuilding geld? Ja linkbuilding kost geld. Waarom zeggen wij nu juist dat linkbuilden zelf doen ook geld kost? Het klinkt misschien vreemd maar je kunt beginnen met linkruil, dan dien je zelf een link met een goede waarde aan te bieden bij een webmaster welke 2 of meer websites heeft (ABC linken) en hij plaatst vervolgens een link naar jouw website.
Site A linkt naar site B waarbij vervolgens site B linkt naar site C, zo krijg je geen 1 op 1 verwijzingen maar indirecte.
Als je net begint met jouw site kost het super veel tijd om ook maar een paar links voor elkaar te krijgen, daar jouw eigen site nog maar heel weinig waarde heeft opgebouwd. De links welke je weet te verkrijgen zijn dan vaak ook van hele lage waarde en een grote kans dat andere website eigenaren jouw voorstel afwijzen.
Je dient dus heel veel links van hele lage waarde te verkrijgen om een beetje domein autoriteit op te bouwen en vervolgens de hogere kwaliteit links te ontvangen. Als je het voor jouw hobby site op deze manier uitvoert, prima, doe je het zakelijk dan kan jij jouw tijd waarschijnlijk veel efficiënter inzetten.
Waardes worden overigens vaak uitgedrukt in DR van aHrefs (domain rating), TF van Majestic (trust flow), DA van Moz (domain authority) of in traffic (website verkeer).
Bovenstaande zijn allemaal linkbuilding tools welke hun eigen manier hebben van het “waarderen” van een website.
Uiteraard als je alle tijd van de wereld hebt is dat prima, maar of je echt de top gaat behalen met deze links is de vraag.
Waar moet je op letten met linkbuilding zelf doen?
Hier volgen wat linkbuilding tips welke je zelf kunt gebruiken als je aan de slag gaat.
Nogmaals, voor je begint, zorg dat je super goede content creëert! Zorg er voor dat jouw content zo goed is dat je het kunt promoten via bijvoorbeeld sociale media en verkrijg op deze manier aandacht en “natuurlijke” links.
Maar, mbt linkbuilding, kijk goed naar je huidige linkprofiel en maak een plan, welke soort backlinks heb jij nu nog nodig? Je kunt dit analyseren met een linkbuilding tool zoals we hierboven al hebben aangegeven maar kijk er dan logisch naar.
Heb je meer autoriteit nodig, heb je meer verwijzende domeinen nodig of heb je misschien meer startpagina backlinks nodig, alles kan. Er is ook geen ideaal wat je dient te hebben maar we raden je aan om de concurrenten te bekijken en op basis hiervan jouw strategie te maken.
Zorg ervoor dat je op relevante sites jouw backlink laat plaatsen, een honden site laten verwijzen naar een auto site is een goed idee als het gaat om een hondenstoel bijvoorbeeld, als jouw site niet met honden te maken heeft, doe het dan niet, houd het logisch en te verklaren.
Naast relevantie kijk je naar autoriteit van een ander, jij wenst autoriteit te verkrijgen, een link plaatsen op een bepaalde website welke zelf geen backlinks heeft raden we niet aan. Jij dient een hogere autoriteit te verkrijgen door de autoriteit van andere sites.
Vind jou belangrijkste zoektermen, link hier veel naar maar doe dit natuurlijk, niet constant dezelfde ankertekst maar wissel hier in af. Google herkent onnatuurlijke profielen en zal een negatief effect op jouw site loslaten als ze merken dat jij ze probeert te beïnvloeden.
Let op de aantal links welke je per maand wenst te ontvangen. Heb je een nieuwe site en je krijgt het voor elkaar om 40 links te verkrijgen is dit misschien wat veel, terwijl als je ver gevorderd bent is dit misschien prima.
Linkbuilding zelf doen is lastig
“Maar ik heb een bedrijf wat laminaat legt”, ja, we hebben niet gezegd dat het makkelijk is om zelfstandig linkbuilding te doen. Waarom zou een ander jouw website plaatsen? Je kunt een ludieke actie bedenken, iets weggeven, hopen dat men er dan naar linkt.
Wil je het volledig zelf en organisch uitvoeren zal het misschien lang duren.
Wil je nu beginnen met linkbuilding zelf doen? Kijk op Bloglinks.nl en neem je eigen blogs / links af! Wel betaald maar het is een goedkope en goede start van jouw site.
Linkbuilding uitbesteden en het iemand anders efficiënt laten uitvoeren is uiteraard ook een optie.
Linkbuilding in meer detail
Linkbuilding is het verkrijgen van links die verwijzen naar je eigen website. Zie deze linkjes als stemmen naar jouw website, stemmen op jouw content / jouw website. Nu leven wij hier in een volledige democratie en kun je stellen dat iedere stem even zwaar telt, online is dat net iets anders. Een site zonder autoriteit welke een stem uitbrengt naar jou is niet zo veel waard als een stem van een website met een hoge autoriteit. Deze autoriteit noemen we domain authority.
Sommige stemmen kunnen schadelijk zijn, denk aan een website met erotische content welke verwijst naar jouw website die over wonen gaat. Dit geeft een beetje een vreemd beeld. Hetzelfde geldt als er teveel inkomende links zijn van buitenlandse websites. Enkele van deze links kunnen geen kwaad, heb je veel niet relevante links dan kan dit problemen opleveren.
Moz zegt hier de oplossing voor te hebben gevonden in de vorm van een spam score, als de score te hoog is zeggen ze dat je er geen backlinks van zou willen hebben.
Wij gaan vaak voor relevantie en een basis autoriteit om te bepalen of de link daar geplaatst kan worden.
Het is niet belangrijk om alleen maar op de meest autoritaire sites terecht te komen. Kun jij de relevantie logisch verklaren waarom de link afkomstig is van website X of Y? Dan is het prima.
Google ziet het iets anders, maar dat is een beetje een kip-ei verhaal. Zo zegt Google dat je als bedrijf niet zelf op zoek moet gaan naar links en dat dit automatisch gebeurt. In de praktijk ligt dit natuurlijk heel anders en gebeurt dit eigenlijk alleen maar bij bedrijven die al een grote naamsbekendheid hebben, unieke producten of echt uit het oog springende content. Hierbij kun je denken aan Apple en Samsung. Dit zijn grote bedrijven die vaak gelinkt worden in bepaalde soorten content. Deze bedrijven hoeven dan ook maar weinig te doen aan linkbuilding. Dit wordt dan in principe al voor hun gedaan door anderen. Voor kleine bedrijven ligt dit anders en deze bedrijven moeten hier zelf werk aan besteden om meer backlinks te verkrijgen naar hun website.
Als je zelf linkbuild, focus op relevantie!
Kijk naar de site waar je jouw link op kunt plaatsen, is het aannemelijk dat een bezoeker aan die site heel misschien ook op zoek is naar jouw product of dienst? Als dit zo is kan het heel handig zijn om een link op deze website te hebben. Zo krijg je meer bezoekers op je website en zijn deze ook eventuele nieuwe klanten waar je veel aan kan hebben als bedrijf. Links zijn in het algemeen super belangrijk om hoger te scoren in Google.
Waarom zijn links belangrijk?
Als het gaat om SEO zijn er ongeveer 200 factoren die bepalen hoe hoog jouw website in de Google ranking komt. Hierbij is het belangrijk dat je weet welke van deze factoren voor jou het belangrijkste is op dit moment. Zo zijn techniek, content en autoriteit heel belangrijk en kun je deze eigenlijk wel als de speerpunten zien. Zo is content heel belangrijk en is het belangrijk dat deze actueel en foutloos is. Dit komt doordat dit meestal de informatie aan een klant of bezoeker kan geven, maar ook aan Google natuurlijk. Hierbij is het belangrijk dat de content ook relevant is aan je website. Op deze manier kan Google dit aan elkaar verbinden. Als de content niet relevant is aan je website, maar je hebt wel de link erin staan betekent dit niet dat Google dit oppikt. Voor Google is het dan ook echt belangrijk dat de content relevant is. Op deze manier wordt de link dan ook gelijk relevant en kan je hiermee beter werken natuurlijk. Zo moet er een goede balans ontstaan tussen kwaliteit en kwantiteit. Er moeten niet te veel links staan in een stuk content en er moet gelet worden op bijvoorbeeld dingen zoals relevantie. Als er te veel links in een stuk content staan kan dit ervoor zorgen dat er verwarring komt bij Google. Als dit het geval is kan je lager ranken in Google.
Backlinks
Backlinks is een van de belangrijkste soorten links. Deze worden door bijna iedere website gebruikt en zijn heel belangrijk voor de bekendheid van je website. Links zorgen voor direct en indirecte bezoekers, als jouw link op een relevante website wordt geplaatst en je krijgt bezoekers kan het ook zo zijn dat je hier leuke order uit komen. Het is echter wel belangrijk dat je goed kijkt naar de website waar je de content wilt plaatsen. Zo kan je een lijst maken van verschillende websites waar je eventueel backlinks wilt hebben. Ook hier geldt altijd, zorg ervoor dat de websites die je kiest ook relevant zijn aan jouw website. Op deze manier bereik je ook goed je eigen doelgroep. Ook is het belangrijk dat de content van een hoge kwaliteit is. Zo zorg je ervoor dat de content relevant is en de links ook gelijk van een hoge kwaliteit is. Ook kan je kijken of de backlinks werken en het resultaat goed is. Zo kan je kijken naar de linkwaarde van je links en kan je kijken hoe vaak hier op geklikt wordt. Dit kan waardevolle informatie zijn voor je bedrijf, maar natuurlijk is dit ook belangrijk voor Google en willen ze dit ook vaak weten. Ook kan je een samenwerking aangaan met een ander bedrijf waarbij je deze backlinks kan uitwisselen. Op deze manier heb je allebei minder marketingkosten en kun je elkaar hiermee helpen.
Linkbuilding uitbesteden
Als je linkbuilding zelf wilt doen is het belangrijk dat je hier veel informatie over hebt. Op deze manier weet je ook wat je precies moet doen. Het is belangrijk met linkbuilding dat je weet waar je mee bezig bent, het verkrijgen van verwijzingen van andere websites is niet super makkelijk en je kunt der verkeerde links verkrijgen.
Linkbuilden werkt goed maar het kan ook tegen je werken als je de verkeerde soort links plaatst.
Bij linkbuilding uitbesteden ga je er van uit dat het bureau wat dit voor jou uitvoert precies weet wat de go en no-go’s zijn van het vak. Zij weten vaak als geen ander hoe het voor elkaar te krijgen dat andere websites naar jouw site gaan linken.
Stel je wilt het uitbesteden, houd er rekening mee dat ook zij afhankelijk zijn van jouw goede content, ook zij kunnen geen wonderen verrichten en een goede site met goede content heb je altijd nodig om hoog in de zoekresultaten te komen.
Een marketing bureau kan je goed helpen en is het ook belangrijk dat je een goede samenwerking hebt met mensen waar je op kunt vertrouwen. Ga niet zo maar een lange termijn overeenkomst aan maar vraag bijvoorbeeld om een proef periode. Op deze manier weet je ook precies wat je eraan hebt. Verder vinden wij communicatie extreem belangrijk, zorg dat de verwachten van uit jouw en het bureau duidelijk zijn. Samen kun je dan tot een mooi resultaat komen. Uiteraard is het ook belangrijk om de tarieven te vergelijken, het is niet zo dat de duurste de beste is.
Wanneer beginnen met linkbuilding
Als je zelf de linkbuilding wilt doen, is het belangrijk om te weten dat je hiermee altijd kan beginnen. Het is echter wel belangrijk dat de website die je hebt al goed werkt. Op deze manier worden mensen niet verwezen naar een website die niet goed werkt. Hierbij kan je letten op hoe mooi de website is. Hierbij kan je bij de producten bijvoorbeeld leuke informatie plaatsen en kan je foto’s gebruiken of video’s. Maar is het ook belangrijk dat je website technisch in orde is. Zo kan je kijken hoelang het duurt voordat je website laadt. En is het belangrijk dat de indeling en de codering van de website kloppen. Op deze manier zijn er minder valkuilen voor de bezoekers en voor de Googlebot die informatie uit je website moet halen. Een marketingbureau kan je ook helpen met deze dingen en bijvoorbeeld een scan uitvoeren op je website. Op deze manier kan je weten wat de fouten zijn en deze dan ook beginnen. Om te beginnen met linkbuilding kan je al links zetten op veel verschillende websites. Op deze manier kan je het gevoel een beetje krijgen. Als dit allemaal gelukt is kan je kijken naar relevante websites waar je content neer kan gaan zetten zoals een blog. Hierbij kan je dan backlinks gebruiken die de bezoeker verwijzen naar je eigen website.
SEO is belangrijk
In het algemeen is het gewoon heel belangrijk dat je hoog in de zoekmachine van Google staat. Op deze manier kan je door bezoekers sneller gevonden worden als ze een zoekwoord intikken op de zoekmachine van Google. Hierbij is het belangrijk dat je aan de meeste factoren van Google voldoet. Zo is het belangrijk dat de content die je hebt relevant is en actueel. Hierbij moet je ook voor genoeg links zorgen die linken naar je eigen website. Ook is het belangrijk dat de indeling van je website klopt. Op deze manier zorg je ervoor dat de Googlebot die af en toe je website bezoekt voor informatie ook niet kan vallen in een valkuil. Op deze manier kan hij vaker terug komen en je website ook een hogere ranking geven in Google. Ook is het belangrijk dat je regelmatig je website controleert op fouten. Op deze manier ben je altijd ook zeker van je ranking. Het is belangrijk dat je ook kijkt naar de codering van je website. Dit kan je ook eventueel vragen aan de host van de website. Deze weet dit vaak en als dit fout is kan je ook veranderen van een host. Op deze manier heb je de problemen niet meer en kan je meer bezoekers ontvangen. Op deze manier krijg je ook meer klanten natuurlijk en meer omzet.